My Previous Love Story 2.0.


Ini My Previous Love Story 1.0 (click the link)

Baiklah, aku akan cuba sambung citer ni dgn sebaiknya supaya segala mindfuck dpt diuraikan. Maafkan aku kalau diakhir post ini, korang masih mindfuck dgn apa yg jadi. But yeah, selamat me-mindfuck-kan minda.
Sini aku kasi satu das. Baca sampai muak, 
biar faham, biar puas terjawab persoalan dlm kepala ekau tu.

REAL WARNING : POST YG PANJANG. TAKNAK BACA SILA EXIT. 
MERUNGUT WON'T SOLVE ANY SHIT.
-----------------------------
Hi.
Nama aku Nisa dan aku bercinta dengan seorang 'lelaki' bernama Adam Rafiuddin bin Yusuf yang tidak pernah aku jumpa. Adam adalah seorang pensyarah di sebuah IPTS. Aku bercinta dari dari July 2012 hingga July 2014. (Oh shit, aku baru sedar it's july to july). Ye, 2 tahun aku bercinta dgn 'mamat' ni (yang pada masa itu, masih lagi seorang mamat di mata dan pemahaman aku). Ye, dia adalah seorang lelaki yang tidak pernah sama sekali wujud dan aku baru tahu pada Oktober 2014, 3 bulan lepas broke up.

Mohon baca lagi jika ingin tahu lebih. 
Kau jgn dtg dkt aku tanya soalan lagi, aku maki kang sia-sia.

Penat tau.
Dah ready? Okay sambung.


Januari 23, 2012.
Ini adalah tarikh pertama aku kenal dgn Adam ni. Aku kenal dgn dia through blog ini. Adam ni left a comment in one of my post here (click that link). Boleh baca kalau nak baca. AllAboutHer is Adam. Sila kan baca sampai ke hujung comment. 

Yes, itu adalah bibit-bibit awal pertemuan kami. (MashaAllah nak muntah)

antara perkara yg aku dpt dr Adam. stuffs from ikea and foods for lunch. 2012.



Waktu ni, aku baru lepas SPM dan aku ada physical boyfriend named MZ. Also, aku tgh kerja dkt kedai tudung RATU masa ni. Waktu ni lah aku exchange email dgn Adam dan everyday kami hanya contact through email. Aku takdak rasa nak bagi number phone. Sepanjang kerja dkt RATU ni lagi aku dah receive bermacam jenis hadiah yg mcm korang tgk dkt IG tu. Name it, I got it all. From flowers to cakes and the list goes on.

Aku reply email dia everyday. 
Sampai lah 2 hari sebelum aku daftar matrikulasi, suddenly dia text aku.
Mmg aku mindfuck drpd mana dia dpt number aku. 

Ok to cut the story short, aku ended up dgn Adam as his girlfriend. Kau nak aku cerita detail gila? Kau ingat kau larat nak baca? Hahaha so aku potong cite ni.


July 2012.
Bermulalah status aku sebagai girlfriend Adam. Bermula jugaklah sesi batak di IG. Aku admit yg segala post tu mmg mushy terlebih. Some people like it and on the other side, I gathered haters je. But its okay. Aku tak ingat drpd mana dtg idea utk share IG tu but that was it. For 2 years. 

Yes indeed, I was pampered with so much luxuries yg buat aku tertanya-tanya jugak mcm korang. 2 tahun yg confusing, yg penuh persoalan, yg penuh rindu yg aku tak tahu nak salur dkt siapa sbb aku tak pernah jumpa Adam ni tapi aku bercinta dgn dia. yes, call me stupid but remember there's karma, so beware.

Sepanjang aku bercinta dgn Adam, ada satu lagi watak yg korang perlu tahu dan paku kan dlm memori. Kita panggil watak ni sebagai Minah. Selama 2 tahun bercinta, Adam telah kenal kan aku dgn Minah ni sebagai cousin dia. Depa claim depa budak law sebuah IPT yg notorious dkt Msia ni. Depa umur sebaya, 8 tahun lagi tua dari aku, sendiri kira nohh. 

So, Minah adalah orang tengah buat kami selama mana kami bercinta. Dia adalah postman dan driver. Yg tukang hantar aku, tukang bg gift, segala jenis tukang. Sebab kan kami tak pernah jumpa, maka khidmat Minah diperlukan.

Pernah kami plan nak jumpa? Pernah. Tapi hanya sembang belaka. Aku tetap aku, sabar memerhati jalan cerita. Selama 2 tahun di matrikulasi, Minah lah yg menjadi PA Adam dlm memastikan aku terjaga rapi. Boleh tanya sesapa yg rapat dgn aku dkt matriks betapa fancy dan manja nya life aku masa tu. Kononnya terjaga rapi. Phuii.

Nak balik weekend? Adam suruh Minah amek.
Craving mengarut2? Adam bg duit dkt Minah, Minah bwk aku gi makan.
Surprises? Adam suruh Minah hantar kan or delivery boy hantar kan ke matriks.
Flowers? Checked.
Chocolates? Checked.
Balloons? Checked.
Fancy cakes? Checked.
Fancy clothes? Checked.
Flight tickets to Korea, Singapore, Penang, Langkawi? Checked.
Duit belanja? Checked.
Name it, Adam bagi dkt aku.

everytime he went abroad, he'll come home with gifts like this for me. 2013.


Muahahahahaha bitchy teruk? Teruskan mulut puaka tu. Aku cuba ampunkan.
Segala pemberian dia adalah bukan permintaan aku. Sepanjang aku dgn Adam, ada dua benda je aku mintak.

1. Casing iPhone which he then bought all the way from Holland.
2. Highlighter yg dia dh guna, tujuan utk highlight tafsir Al-Quran aku dan pahala tu pergi dkt dia jugak sbb guna highlighter dia.

Ye, nampak cm bodoh, tapi ni jelah 2 benda nya. Sebab all that he gave me are things that I can afford with my own money so what's the point of mintak-mintak dkt dia. Tuhan je tahu berapa byk kali aku suruh dia stop bagi those gifts. Boleh tanya best friend aku Rasyidah sbb dia tahu mcm mana aku tak suka terima benda-benda ni since Day 1. But being a girlfriend, try ah buang or reject semua benda boyfriend kau bagi. Kau tengok lah korang gaduh mcm mana nanti. Sorang ikhlas hati nak bagi, sorang taknak terima sbb malu nanti terhutang budi.

Sepanjang 2 tahun, bila Minah jumpa aku, Adam akan bagi iPhone dia pada MIinah so that Minah boleh contact aku. Weird isnt it? I know guys. Like mcm lah tak boleh guna phone Minah herself to contact me. Setahun pertama, aku tak pernah rasa nak sentuh iPhone tu. Aku masih boleh menidakkan instinct aku.

Tapi sepanjang bercinta, aku tak nafikan, aku mmg ada segala jenis persoalan yg mcm korang ada. Wujud ke mamat ni, betul ke, tak bahaya ke, byk nya duit mamat ni etc etc. Tapi aku diam kan sebab aku tak tahu apa yg patut aku buat. Dari mana aku patut mula etc. 

Jadi apa aku lakukan adalah doa. Ya kawan-kawan, doa. Kisah ni sebenarnya membuktikan dkt aku bahawa sebuntu-buntu fikiran seorang hamba, Allah akan leraikan kalau kita sudi tadah tangan merayu dkt Dia. Jadi, aku merayu mohon diberi perlindungan dan petunjuk.

Allah je tahu those nights before going to bed, I look at Adam's pictures and wonder who is he actually. Why hasn't he showed up yet, why are we having this kind of relationship. Yes indeed, rindu mmg rindu, tapi complicated. Mcm mana aku kena tahan orang tanya mcm-mcm, speculate mcm-mcm blkg aku, even my closest friends. Mcm mana aku kena tabah menghadap persoalan org yg diajukan straight dkt muka aku ni. Mcm mana tu Allah je tahu beb sbb kuatnya aku ni dtg dari Dia.
Aku terus doa dan doa, sehinggalah...

when i was in Langkawi.  2012 kot.


Singapore. December, 2013.
Kebiasaannya, Adam akan plan satu trip sebelum or selepas exam utk make sure aku tak stress study dkt matriks. So seperti perancangan, aku dan Minah ke Singapore on weekend sebelum New year 2014. 

Di kota asing ni lah aku mula mengumpul bukti utk menjawab persoalan dlm kepala aku. Bermula di kota asing ni lah aku struggle sorang-sorang, simpan semua bukti jawapan ni, satu demi satu. Aku ada hak utk tahu. Diam bukan bermaksud bodoh. Aku cuma tunggu masa sesuai. Hidup ni jangan gopoh.

Satu malam waktu dkt Spore, aku bukak iPhone tu, rummage through the pictures and bingo!, there are pictures that matched with the ones dlm IG and kantoi la yg it's not Adam all this while, it's Minah. But I also found Adam's pictures dkt gallery, so aku chill down, masih husnuzon lagi. Maybe Adam n Minah lepak sama and they took separate pictures ke whatsoever lah I tried to husnuzon. But I did cry that night.

It was devastating. Being far from home, discover these shits all by myself when Minah sedap snoring. Sorry not sorry, but from that moment, I am like some of you guys who thought that Minah is Adam and Adam is Minah. Here, Minah is being my boyfriend Adam. Aku masa tu cam "fuh, ini bukti pertama, boleh lead to another bukti". Aku perlukan lagi bukti yg mengatakan Adam adalah Minah. Minah lah yang berlakon jadi Adam. Aku perlu lagi bukti. Maka, bermula lah journey aku sendirian dlm mencari bukti utk menjawab persoalan who the heck or where the heck is this Adam I knew as my boyfriend. By this time, whatever feelings that I had for Adam burnt into ashes, gone with the wind. I was at a fucked up phase.

So I went back to Msia and tried to calm down.
Proof 1, checked.

iklan jap, rindu bilik matriks.


Next, telah ditakdirkan, Adam bg pinjam laptop dan dia lupa sign out email. Maka, aku dgn segala daya, bukak inbox dan tgk segala isi kandungan tanpa sentuh apa-apa. I saw the emails were Minah's. Aku jugak nampak email dari sebuah IPTS yg aku tak pernah dengar namanya dan bingo! lagi, Minah adalah Adam, seorang pensyarah. All this while, Adam said dia adalah pensyarah dan Minah worked for her parent's company. But those emails were entitled for Miss Minah. Kantoi again. Minah is Adam. Proof 2, checked.


Proof 3, Minah's FB. Yeah, aku berjaya jumpa FB Minah dgn jayanya. Ada 2 accounts. Satu yg tak aktif. Dlm acc tak aktif ni, ada gmbr yg di scan. Gmbr tu bertulisan. Tulisan tu mcm tulisan Adam. Sbb Adam prnh beli kan ubat dkt farmasi utk aku, siap ada love note, aku kenal tulisan tu. Di sini satu lagi bukti.

Proof 4, dkt acc FB yg aktif, aku jumpa few gambar yg boleh di relate dgn gmbr dkt IG. Esp gmbr org2 tua dkt orphange waktu Adam organize event dulu. Gmbr old folks tu Adam pernah upload dkt IG and those pictures ada jugak dkt FB Minah. I tried to seek for any sign of Adam in that event through pictures but to no avail. Adam once said to me that TV1 ada interview dia for that event. What I found was a picture of Minah being interviewed by journalist. If this isn't clear proof, Idk what else would.


May 2014.
Next, masa aku dkt Korea dgn Minah (yes, i did go to Korea with her hahaha), aku bukak lagi sekali 'iPhone Adam'. This time aku bukak whatsapp. I read all conversations. Especially 'family'. Adam ada anak buah named Zaro (bukan nama sebenar). Zaro bahasakan Adam as Lam. So, masa aku baca whatsapp family tu, Minah tgh tidur dan yg peliknya the people in that group just had a conversation with whoever is using that iPhone. Sapa lagi kalau bukan Minah kan? Tak kan Adam kot. Whatsapp boleh sign in dkt satu device je. Minah jugak telah mengkantoikan lagi dirinya dgn membahasakan diri sebagai 'Lam' dlm group tu. Selain itu, dlm group lain pun dia baru repky sebelum tidur dan the other side called her 'Minah', instead of Adam. Persoalan is, if that iPhone is really Adam's, kenapa other people is calling him 'Minah'. Ofcourse that iPhone actually belongs to Minah, Lam is Minah, Zaro is Minah's lil niece, and last, Adam is Minah. Proof 5, checked. 

gifts from OZ. 2013 kot.


Sampai di bulan May 2014, aku sememangnya dapat conclude bahawa Minah adalah manusia yg berlakon menjadi boyfriend aku selama 2 tahun ktorg together. Tapi dlm tempoh tu, aku masih tak dapat cari siapa lelaki dlm gambar yg selama ni aku asyik dapat drpd Adam (read: Minah). 

Kecewa kah aku dgn semua yg dah jadi selama ni? 
Jujurnya, ofcourse kecewa sbb aku percaya pada Minah. I thought she was like my own elder sister but well, the truth hurts so bad. She is an imposter hiding behind her kindness. Her motive? Still undefined.

Lalu aku teruskan hidup selepas trip Korea tu dgn satu perasaan di mana aku tak sabar gila tunggu dilepaskan dari Adam ni. Memang out gila. Takda feelings. Tapi aku tak make any move sbb aku betul nak tengok jauh mana lagi game ni nak proceed. Im up for it, really. Bring it on. Aku dah cukup heartless.

July 2014.
He whatsapped me mintak break up, told me shits that made me laugh, all the reasons why he wanted this relationship to end. I was just smiling all the way while reading em.

"apa lagi nak gebang? aku dah tau semua. bij pls im fabulous hahahaha" said me dlm hati.

Since then, tak pernah sekali pun aku reply anything dr dia. Dia ada try sampai kan few pesanan through Syida and also left comments I declined to approve in this blog. I ignored them all. Easy peasy because none of those came from a guy I loved. It's a fucking she. 

Lepas broke up, aku teruskan hidup, sambung degree and lived like what fucking normal people do haha.

October 2014.
Masa cuti midsem 1 degree, a good friend of mine suddenly whatsapped me a picture of a guy whom she found in a magazine. 

"Nisa, kenapa mamat ni mcm Adam? Is there anything I need to know? Are you okay?" said her. 

I looked at that picture, smiled and sighed. Only replied with a smiley emoji. I realized the real name of that guy is HHH. Adam looked exactly like him. From that moment aku tahu bahawa aku dah jumpa the real guy, the owner of those pictures I received since day 1. Dari saat tu aku conclude kan Minah stole his pictures and pretended/berlakon to be my boyfriend for the last 2 years. Her motive? Still undefined. Jgn tanya aku pls. Aku pun tak tahu.


Knowing 'Adam's' real name was a bit of relief. Selama 3 tahun kenal Adam, aku mencari siapa agaknya this guy. The next thing I did was, I searched for HHH's FB n IG and to cut the story short, I found em. I went through those pictures of him (he is a freelance model and also an architect btw) and yes indeed, all pictures that I received were there in his FB n IG. I sent him a private message saying that someone is using his pictures and still waiting for his reply. Not expecting him to reply to a mere stranger like me, but in the name of Allah, I gotta do what I gotta do. Sorry not sorry. May Allah protect me.

Next, I also found out that HHH got married somewhere in July (the same month Adam broke up with me). Memang ggwp (good game well played) hahahaha. 

My midsem break was a mindfuck direct slap. I sat alone in my room thinking of what I have discovered by myself, aku terdiam. All these happened the way I expected it to be. Ye, aku mcm korang. Sama. Aku pun ada syak wasangka. Beza aku dan korang adalah aku yg kena confront ni semua all by myself. Solved it alone. 

Sedih ke aku dgn semua ni?
Aku sebenarnya tak tahu perasaan ni nama nya apa. Aku nak sedih, tapi sbb apa? Nak marah, ok boleh la sbb dah kena game camni. Nak jealous sbb HHH dh kahwin? Tak logik sbb aku bukan dgn dia and dia bukan dgn aku. We dont know each other.  Nak rindu? Also tak logic. These mixed feelings kdg-kdg aku rasa kelakar sbb aku serious tak leh decide nak berperasaan apa hahahaha. Ended up, I felt nothing, boleh bersulamkan gelak tawa lagi.

Maybe because I have grown stronger but I didn't realize it.

blok mira. forever syg blok ni.


One of the thing yg sakit is bila aku rindu orang yg tak pernah ada. Someone I can't reach. Oh btw, if you are wondering how we talked on the phone. It went like this, aku cakap mcm biasa, suara biasa, nada biasa, voice projection biasa but dia akan berbisik. Yes, he whispered. Dia tak talk like normal. Dia bisik. Weird? Yes. But this is what love does to you. It blinds you. Yg powernya, aku tak leh figure out sapa yg talk on the phone dgn aku sbb cara gelak tak mcm Minah. Well, cara gelak org mana boleh di-fake-kan. Mmg power la kalau Minah yg berbisik all this while. Power gila boleh fake-kan cara gelak. Can't detect the voice though.


Aku masih aku, cuba meneruskan hidup dan adapt dgn life dkt Melaka. Joined all sorts of things to get a fresh feeling everytime. Learned new stuffs, became a newer person day by day. 


14 February 2015.
Hari yg aku spent di tgh KL. Aku ke Low Yat dan Pavilion. Meriah jugak, first time aku tgk org jual flowers merata-rata sbb Valentine's Day. Aku ke KL menunaikan permintaan seseorang for the last time. It was for good. It was an adventurous day for us.

Cutting the story short, aku baru keluar dr Carls' Jr when I saw a familiar face. Aku tgk balik betul-betul. Pehhhh, I can't believe my eyes, can't believe Allah planned this....

HHH and his wife depan mata aku.


Yes. It was like seeing Adam Rafiuddin Yusuf depan mata aku. 


Aku tak tipu ni. Aku mmg terserempak dgn dorang dkt Pavi. Jarak 2-3 meter gitu. Aku cukup tersentak. 2 tahun aku cuma dapat gambar, and then I went through shits and found proofs and then on Feb 14, I met this guy depan mata. 

"Shit." I said.

Cukup mindfuck.


Boleh pulak on that day Allah takdirkan aku terserempak dgn dorang hahahaha. Aku tersentak sbb aku ni mcm still dlm mission lagi nak figure this guy. Yes, mmg dh jumpa FB si HHH ni, tapi meeting him in real life is like summing up that the guy in those pictures I received is a fucking real tangible creature. He isn't a myth, he isn't a hallucination. Though he isn't Adam Rafiuddin Yusuf. 

I should have met HHH on that time and tell him someone exploited his pictures. But meh, nothing will ever change Minah and her perangai, I guess. Liars would be liars. 

Aku tak expect Allah akan takdirkan semua ni mcm ni, dari awal sampai lah time dkt Pavi tu. Despite the pain that I felt long time ago when I questioned who or where is Adam, Allah taught me a lot in this journey.

yeah, boleh muntah, aku pun nak muntah ni. but this was it.


Allah mengajar aku bahawa mmg hanya Dia yg boleh lindung aku walau apa sekali pun niat jahat org dkt aku. Fine, org tu boleh terlepas and proceed buat jahat dkt aku, tapi setakat terlepas dkt dunia, probably akhirat it gonna be worst. Allah jugak taught me what berserah pada Dia really meant. Aku yakin semua flow camni sbb aku mmg dah malas nak sedih, aku berserah gila pada Allah and let Him figure dan tengoklah betapa nicenya flow cerita ni. How I found out, the people He sent to help me figure out etc. Semua kuasa Allah. Kau igt aku boleh figure sorang tanpa berserah pd Dia terlebih dahulu? Tak, never will. 


This has also taught me the strength of asmaul husna, nama-nama Allah. Cantiknya nama Allah 
kalau kita betul faham dan apply dlm hidup. How come? Dulu aku pun tak pernah fikir cemana nama Allah boleh relate dgn hidup sampai lah all these things happened.

As-Sami' (Allah Maha Mendengar).
Bila benda mengarut ni jadi dkt aku, aku mmg tak tau nak figure out mcm mana mula-mula. Aku mmg tadah tgn and kata dkt Dia yg aku mmg sangkut ni, aku kena keluar dr semua persoalan ni. Semak hidup aku. Tp aku tak tau nak figure dari mana. Nak tanya siapa etc. Aku mmg tak tau. So masa tu aku cuma mampu ckp dkt Dia je. Serious, tu je aku mampu. Selepas 3 tahun, Dia jawab doa aku dan hati aku tenang sbb hati aku skrg benar faham bahawa Allah itu mmg Maha Mendengar. Walaupun it took 3 years to settle this thing, tp hati aku tetap puas. Alhamdulillah.

Ar-Rahim (Allah Maha Mengasihani).
Kalau toleh belakang, byk je masa yg aku nakal tak bertempat sebagai khalifah Allah. We all sinned. I too sinned. Ada masa tu, waktu aku tgh lalui journey dgn Adam, aku nak doa dkt Dia, tapi aku segan sbb aku rasa mcm aduhai Dia nak dgr ke doa dari hamba yg byk perangai ni. Aku rasa cam ada ke space utk doa aku sampai ke Dia despite segala dosa yg telah or I will do. Allah mmg Maha Mengasihani. Dlm sakit perit dan jerih aku menghadapi semua kata-kata orang, Dia kasih kan aku dan tolong aku keluar dari persoalan ni dgn tenang dan tabah. Walaupun aku byk zalim pd diri sendiri dgn tidak menuruti perintahNya dgn taat setia, Allah tak zalim, Allah Maha Mengasihani, Dia tatang aku bagai minyak yg penuh, kurniakan aku support system dan pelbagai jenis nikmat lain utk aku terus mampu hidup cm takda pape jadi pun. Lihat lah apa yg akan jadi dlm hidup kau kalau kau betul-betul semat dlm hati Allah Maha Mengasihani. Kalau kau tak boleh semat kan, try this prayer "ya Allah, aku perlukan Engkau utk ajarkan aku nama-namaMu yg agung ini, aku perlu fahaminya kerana aku cuma sekadar hamba yg sedar tanggungjawab utk mengenali Tuhannya cuma aku belum faham lagi. Ajarkan aku, ya Allah".

Uish. I can cry writing this -__-


This is guys. Ini lah ceritanya. Apa yang aku lalui selama 3 tahun, towards the end sampai aku terserempak dgn HHH haritu. Allah Maha Besar. Aku tahu ini lah cerita yang semua orang nak tahu lepas post aku yg previously. Aku mmg tinggal kan clue and boy oh boyyy, I got loads of questions -_- 


Aku pernah kata ni, aku tak rugi apa-apa dlm relationship yg tak masuk akal ni, aku cuma rugi dkt perasaan je. Segala rindu and sayang tu for nobody. It was a major waste. Maaf lah, aku masih straight. Aku masih ada keinginan usha lelaki dan suka lelaki. Aku straight. Aku perempuan normal yg nak kahwin, nak hidup bahagia, travel satu dunia dgn yg serba halal utk aku tu, bgn pagi hadap muka dia, bergurau, bertemankan dia yg bernama Lelaki. Yes, lelaki. Aku tak berkenan dgn hubungan sejenis. Allah cipta fitrah yg cantik. Aku tak berminat nak bercinta dgn perempuan. Aku tak tahu Adam adalah kaum sejenis aku muahahahaha bangsat apa ntah ni. 


Aku nak ucapkan terima kasih utk yg try to figure out blkg aku. Takpa, terima kasih, I had it figured out by myself with Allah's help. It hurts me enough when people talk bad when I was trying to withstand this thing. Tapi itu hidup, kena cerca kena caci maki tu makanan hidup. You'll grow through it. Terima kasih juga aku ucapkan kpd yg perihatin, yg bertanya, yg curious dan yg dlm diam mendoakan keselamatan aku. Terima kasih sbb sentiasa menghormati perasaan aku walaupun aku tahu betapa teruja engkorang nak bertanya dan argue. Hahahaha ye aku faham. Tapi hidup ni mmg kena slowly, sabar. Kalau la aku pun tak sabar cam engkorang, aku tak boleh figure benda ni dan Allah pun mungkin tak izinkan semua ni settle sampai level ni.

Allah ada dgn org yg sabar. Mmg kalau kita sabar, org akan nmpk kita mcm bodoh slow amenda seh, tapi sabar tu utk Tuhan, bukan utk org lain. Biar lah org lain tu. Sabar tu utk Tuhan. Kau sabar tggu jawapan dari Dia. Lepastu kau akan fhm betapa manis nya dan puas hati gila lepas Allah tolong settle kan.


Aku tak pasti samada Minah baca blog ni lagi atau pun tak. Aku tak letak exact details sbb aku masih ada kewarasan dan hati perut. Aku sedar kalau aku nak expose semua benda dkt semua org, takda faedah. I'd like this to end here. Mmg hati aku kecewa, marah, geram rasa nak pijak sampai mampus tapi ini hidup. Hidup mmg ada sakit dan perit jerihnya. Aku mmg boleh jumpa Minah and fucking tampar her and ask her to explain why she did this, tapi aku serahkan pada Dia. Aku adalah yg teraniaya. Aku harap semua orang masih igt ke mana perginya doa org yg teraniaya. Aku takda hak nak menghukum dan membalas. Itu kerja Tuhan. Kita patut takutkan surprise dr Tuhan lepas kita aniaya org. Aku penat rasa sakit, penat fikir mcm mana nak gi bantai Minah, penat fikir cemana nak membalas sbb at the end nya aku sedar all these tak kan bagi aku puas sbb mmg menghukum tu kerja Tuhan. Aku cuma mampu memaafkan dan melupakan.


Kalau korang ada kawan yg dlm perjalanan nak bercinta atau bertunang atau berkahwin dgn org yg dia tak pernah jumpa, please fucking stop her/him. Kenapa? Sbb dia tgh buat benda bangang. Suruh dia pasang balik otak dan akal dia yg dah tercicir dkt mana-mana tu. Suruh dia baca cerita aku ni. Kalau kau mampu, suruh dia jumpa aku, aku bagi dia kuliah 4 jam straight takda rest hahahaha.


Nasihat aku :
- jgn ckp byk sgt psl org. 
- byk kan diam, perhati. you learnt a lot from memerhati. 
- tolong realistik bila nk bercinta. 
- kalau org tipu kau, buat jahat dkt kau, igt kau tu bukan Tuhan. suka hati nk hukum/balas. igt sikit tulang belulang ni boleh hancur remuk sekelip mata je dgn kuasa Tuhan, so leave to Him.
- tolong la ikut fitrah. lelaki dgn perempuan. bukan perempuan dgn perempuan.
- terima lah yg org mmg akan mengata kau walau apa pun kau buat. kuncinya, kau kena buat benda yg Allah kata betul.
- aku tahu cinta dan rindu kan org dlm diam tu sakit gila, tp tolong igt yg Allah tu tak zalim dan kau tu bodoh piang tak tau future cemana, so takyah hilang pedoman sgt, chill down.
- mak ayah ni ada instinct, kalau sekali dorg pesan/perli, tolong la fhm2. always go back to them.
- tolong hormat org lain walaupun kau tak dihormati. aku pun tgh cuba.
- tolong jujur dan terima hidup kau seadanya. lagi byk kau tipu, lg kuat maksudnya kau cuba nk tunjuk dkt Tuhan yg kau tak terima hidup kau mcm yg Dia bagi. kau igt kau sapa? so, jujur.
- kalau ada masalah, selesai kan cepat2. masalah yg lambat diselesaikan ni jd penyakit yg menambah lg masalah dan penyakit lain.
- tolong kekal tersenyum walau apa pun keadaannya sbb at the end nnti kau akan sedar yg kau je boleh pilih apa yg buat kau happy dan Allah tu bekal kan senyuman yg free utk buat kita rasa happy.
- akan ada someone dkt luar sana yg akan jaga kau dgn baik, syg dan cinta kan kau dan ubah kau jd manusia lebih berguna. tp dia akan muncul jadi bangsat kalau kau pun perangai cm bangsat. Tuhan tu adil.
- apa yg kau kata pasal org adalah cerminan diri sendiri


Aku tulis ni dan mungkin apa aku tulis tak selari dgn siapa aku sbb aku pun manusia yg alpa. Mungkin aku jugak cakap tak serupa bikin. Kita semua bangsat yg sama. Aku cuba belajar memaafkan Minah atas segala yg dah jadi. Sebab aku hidup pun tak lama. Bila-bila boleh pergi. Tak sedap kalau aku mati dlm keadaan ada yg masih 'berhutang' dgn aku. Aku ni pun masih berhutang dgn byk org. Berhutang kata maaf dan mungkin juga duit etc. 


Masa akan terus berjalan dan mak aku pernah kata "tidur tu kdg-kdg bantu kita utk buang perkara pahit dlm hidup, sikit demi sikit". Aku setuju. I found that tidur helped me hahaha. Sounds crazy but do you realized that let say you had a rough day, you go home, shower, basuh kepala kasi bersih, sental badan, settle mandi, baring dan tidur. Esok kau bgn, the pain of yesterday felt a bit lighter.


Teruskan hidup. Jodoh mmg dah tertulis, cuma masa belum sampai lagi. Seronok fikir jodoh, mati tu tak sempat nak fikir eh. Hahahaha aduh, main byk kau ni nesa -__-


Aku tak tau sapa yg larat baca sampai habis. Tahniah aku ucapkan. Kalau ada soalan nak tanya, tanya lah. Aku rasa takda kot sbb aku dah cerita semua ni. Hahahaha. Aku harap korang semua (yg berjaya baca sampai habis) dapat lah amek sikit pengajaran pun jadi lah dari cerita aku ni. Nak sangat Part 2, hamekkk. Aku dah bagi.


Semoga terjawab semuanya. Assalammualaikum.


yang telah redha melalui semua ni muahahaha.


Ciao! :)

Comments

Syahirah said…
Hahaha. Neesa, aku kena jumpa kau. Nak peluk kau. Hehe. (aku taktau kenapa aku gelak at the first place hehe)
Gadis Canon said…
Ive finished read it until the end. Chill lah kat neesa. Ure a very strong girl babeh! 👍 btw pelik jugak 'minah' ni lesbian ke apa ek
Anonymous said…
Nesa, be strong ye.. Allah takkan uji hambanya dgn ujian yg tak dpt ditanggung oleh hambaNya.. Tabik kat nesa sbb tidak mengaibkan org yg daa sakitkan hati nesa.. Thanks for posting part 2.0.. Boleh dijadikan iktibar :)
Anonymous said…
ouch pity u mindless girl
Anonymous said…
Kote
Anonymous said…
Rasanya zaky ada peluang tak?
Nesayang said…
Syhrh Amri : awwwwww, thanks. ramai org nak peluk aku lately ni hahahaha tu la kau, gelak kenapa ntah :'D

Gadis Canon : hehe insyaAllah, i can withstand this. tak tau lah dik, wallahua'lam dia lesbian ke apa, tak pyh fikir, tak penting hahhaha

Anonymous : thanked Allah. thank you jugak sbb baca, whoever you are :) takpa, kita semua tabah, cuma belum diuji je kdg2 tu. Allah ada :)

Anonymous : yeah, poor me :)

Anonymous : Kote je? lain?

Anonymous : amboi?
Anonymous said…
Alhamdulillah, kau dah buat satu tindakan yang tepat. takpa apa yg berlaku ada hikmah. finally terjawab semua persoalan walaupun perit untuk kau tanggung sorang mmg kental la! harap kau maafkan aku yg pernah bersangka bruk ke apa sbb aku syg kau oii! lama tak nampakkk! tc!
Nesayang said…
Anonymous : insyaAllah, sakit mmg sakit tp maaf tetap kena bagi. aku fhm kdg tu org risau. tp biasa lah manusia, we judge things, so its okay. thanks weh. take care jugak :)
Anonymous said…
Sapa "minah" tu? Aku tak puas hati dgn dia
Nesayang said…
Anonymous : sorry doh tp aku tak rasa nak publicize nama dia. aku tak puas hati gak. tapi kita chill je, Tuhan kasi settle okay? Peace!
anis zahirah said…
Hi kak nisaaa!!! Jahatnya dia buat lagutu !!!!!! Keep strong kak neesayang!!! 😘😘😘😘
Nesayang said…
Zerry : Hi budakkk! Takpa lah biar kan dia. Life goes on. InsyaAllah. Terima kasih for the supportttt!! :)
Anonymous said…
Weh sapa minah tu? Tkda gmbr dia ke
Nesayang said…
anonymous : ada, tapi tak rasa nak publish :)
Abdul Rahim said…
Banyakkan bersabar atas ape yg dh berlaku. Ambil iktibar. Ade peluang boleh jumpa dkt melaka sbb rahim dh nk habis study kt melaka ni baru tau neesa study kt melaka.
Btw, nk minta izin pinjam sepatah dua kata nasihat buat tatapan umum jikalau diizinkan 👌
Nesayang said…
Rahim : Hi rahimm! mashaAllah nisa pun baru tau rahim dkt melaka doh! Boleh lepak minum2 :) bolehh, amek je, buat tauladan utk semua.

p/s : sorry sbb lmbt approve comment, baru bukak blog hehe.
Anonymous said…
Nisa. Ni carlos ni. Ingat lg tak? I miss you! Hahahahahha.
Anonymous said…
I know you're strong enough to face this situation. Allah akan sentiasa ada utk hamba nya. Stay strong pretty! I know you can do it. Much more better than before. Dulu time zaman sekola pun kau dah obses dkt sorang senior ni mcm nak gile , end up give up jugekkkss sbb tak dilayan. Hahaha kali ni kne lg sekali bende yg unexpected things happen in your life , i know u can face it better. Feel free to contact me pls! Lame wehh tak jumpe kau dgn nani. Menggila ketawa tbahak bahak mengilai ngilai mcm dulu dulu. Hahahaha.
Nesayang said…
anonymous 1 : ingattttt! kak najwa dkt aspuri dulu kannnn :p

anonymous 2 : insyaAllah babe. aku blh settle benda ni hahahaha. sakai gak bila fikir balik tp tu ah kan, thats how Allah test us. masing2 ada cerita sendiri sebelum jumpa yg betul2 match dgn diri ni hahaha aduh deep. jap, aku tak sure kau ni sape tp aku rase kau ni fairusz. kan? ke lyana? aduhai. namanya apa miss? hahahaha
Anonymous said…
couple je balik kikis semua harta minah tu kih kih kih
Anonymous said…
couple je balik dgn minah kikis duit dia kih kih
Anonymous said…
nisa. ni aiman. Whatsapp cepat a lot of things nak tanya ni ahahahah

Popular posts from this blog

Turning 23 on 23rd June.

Kolej Tun Mutahir, UiTM Kampus Bandaraya Melaka.

Perjalanan di Beijing.