بسم الله الرحمن الرحيم
POST AGAK PANJANG..
Aku pun manusia biasa yang reti rasa cemburu. Salah satu daripadanya adalah bila aku tengok girls. Girls yang mcm mana? (weh aku bukan lesbian, nauzubillah) Usually aku selalu cemburu pada girls yg tudung labuh, muka putih gebu, muka lembut, tak cover ayu, sopan la haii, friendly and pemurah senyuman.
Semalam aku solat dkt Masjid Biru Shah Alam, jadi makmum masbuk dgn sorang perempuan ni, tapi dia lambat sikit. So lepas habis solat aku salam dia nak cium tgn, she was like "ehhhh", mungkin sbb dia ingat kami sebaya. You know what. dia SANGAT cantik. Okay tipu, dia muka melayu yang cantik la, bukan muka yang super gorgeous.
Tapi apa yang menarik perhatian aku adalah senyuman dan sopan santun dia. Oh please, lets admit that malaysians are still berat nak senyum dkt orang. Aku pun dah terbiasa habit tak senyum dkt strangers sejak pindah Selangor (2008). Idk, dekat JB dulu sampai merekah bibir duk senyum. Idk what happened hahaha.
Mungkin hidup dkt bandar besar ni turned me into such an arrogant snob.
Anyway, terawih dkt masjid besar means pemandangan pun besar. Girls pergi terawih mcm nak pergi beraya rumah orang. Lawa nau jubah etc. Aku baju-seluar-tidur je. Tapi tu lah, jealous aku tengok tudung labuh girls ni. Ada certain yg kemas, ada yg serabut.
Aku suka tengok those girls yg pakai tudung labuh biar simple. Just bawal bidang besar tu and jubah maybe. Make it simple la. Bukan tak suka yg pakai shawl, tapi ada certain tu mcm tak kena. Jarang aku jumpa yang kemas bila pakai shawl. Athirahalim pakai kemas, aku suka kesederhanaan dia.
Someone once asked me "Nisa taknak pakai camtu?". I said "Pernah lah teringin, tapi tak bersedia lagi". It's like asking a freehair girl about wearing hijab. Kinda the ssame thing.
Tudung labuh ni komitmen. Majoriti perempuan pakai tudung tak labuh. Example, hang pi pasar la eh, bazar ramadhan ke, majoriti tudung labuh ke tak? Ada certain tempat je tudung labuh girls ni. Dorang special. Wanita2 yang tidak memandang dan tidak dipandang. Kalau dipandang pun, tak berani pandang lama, takut jd lain --for guys.
Tapi betul, it's a real commitment. Kau tudung labuh mana manis kalau gelak kangkang, bergaul dgn lelaki tanpa mahram (not muhrim ok, muhrim is orang buat ihram or umrah), mencarut, bising havoc in public etc. But girls yang tudung biasa ni, bersepah je perangai camni. *tengok cermin*
Aku tak sekolah dlm environment yg islamik sgt, sekolah aku bebas tak bertudung, plus ada muslim yg pakai pinafore. So seeing tudung labuh girls are quite a new scenery for me esp when I entered KMS. Ada certain tudung labuh girls yang lain macam sket aura and anggun dia. The way the laughed pun buat aku rasa cam what the heck aku ketawa mcm setan kot, awat dia ketawa sopan nau? Hahaha.
Ada la aku beli tudung bidang besar sikit, pernah la pakai pergi kelas, tapi tak selalu. Once a month maybe. Practice sikit2. Bukan tak cantik tudung labuh ni, cuma kita tak biasa kan. Rasa mcm ustazah. Idk what is wrong with being ustazah. Or, tak keterlaluan kalau aku kata, a practising muslim. Tudung labuh je label ustazah. Aisehh, we are so young but already so skeptical.
My salutation goes to these tudung labuh girls for their endurance to don such wide hijab in this kind of weather we're having in Malaysia, for those who are always smiling at everyone, those who are hygiene, those whose akhlak resembles Islam. Because from what I observed, there are so many tudung labuh girls that have bad attitude etc which kinda frustrate me. Yes, I am skeptical. *tengok cermin always*
I grew up being skeptical that tudung labuh people are nicely mannered. But as I aged (ewah cam tua sgt), I realized that these gems are mere human. They make mistake too and I found that a lot free-hair girls resemble better Islamic atittude which is more impressive and shocking as well. See? Skeptical sgt.
I took example from both and combine it as one --tudung labuh girl with good attitude.
Aku still cemburu dgn these girls. Mungkin kalau ada rezeki dan daya upaya, boleh lah aku cuba slow2 pakai tudung labuh. Mungkin. Hati kasi cantik dulu. Bahasa kasi sopan dulu. In Sha Allah.
dah, aku nak nap kejap.
Have a nice day!
Comments