Canon 700d.

بسم الله الرحمن الرحيم 

POST YG PANJANG.

I own a DSLR since 2008 tapi biasa lah Anisah, mereput je lebih. Mintak dkt Ayah meroyan cam hape, lepastu mereput. Ayah pun fed up layan aku hahahaha. The phrase "takpa, Ayah ada sorang je princess" dah tak boleh apply selalu dah, tak menjadi. Kihkihkih. 

2008, Ayah bought me 450d. Trend lah konon masa tu ada DSLR. Haktuihh! Tapi aku memang suka amek gmbr and filming video. I remember the first time evahhh Ayah beli compact camera Canon, aku excited! Especially the tripod. Aku rasa aku inherit side passion Ayah which is photography. Filming video tu aku tak tau inherit drpd sapa, it was there since sekolah, Idk why. 

So these days, I got back the mood to proper photograph and film video. All due to Youtube. The tutorials were sooo freaking helpful. I thought I need a better camera to film video and also other gears. Tapi ko pepaham sendiri la ye, mahal nokharom bebenda ni semua.

So I found a solution. Instead of beli set baru, I go for used ones. Fortunately aku jumpa lah website yang jual 2nd hand camera and etc which is KL DSLR (click that). Offers dia quite good lah. Laju gila sold out. Fact 1 : 3 kali aku terlepas aimed camera aku tau!!! Erghh stressful days.

Yela terlepas sbb aku nak propose dkt Ayah pasal idea nak beli used camera ni pun dah amek masa. Ko ingat sesenang je Ayah be like "okay princess, nak mana satu? Ayah pay for you" Hahahahahaha NO. NEVER IN A MILLION YEARS. Berderet soalan aku kena jawab sebelum dia sendiri settle kan everything and the next thing I know, camera dah ada dkt hall.



 
I Ayah bought that 700d for RM1350, which is a good deal because others sell it at higher price. This one comes with kit lens (kit lens adalah lens yg basic sekali, canon akan bg kalau kau beli dslr canon, 18-55mm). 

Reasons why I chose this :
- flip screen, senang nak vlogging merepek-merepek or selfie
- video mode
- touchscreen

obviously reasons from a noob hahahaha. The best camera for photography is actually 5D Mark iii. Tapi harga dia mak aih, menangis. 5 angka beb.  Takpa, we start dari bawah.

Actually, it's not the camera je faktor gambar cantik. Lens and skills lagi penting. Aku tk tau skills aku taraf mana. Lol noob. But its okay, we learn from zero. I will make progress. Cuma I need more lepak session mcm dkt rumah Amri haritu. Tu boleh jadi footage resource. Formal event is too heavy utk noob cm aku. So, mari lah kawan-kawan, kita lepak more hahaha. I need low light, lepak malam dkt warung tepi jalan lah lepasni. Low light skill aku mmg haram jads. Penuh noise je gambar.

I might consider to buy a lens, shotgun mic and also stabilizer.

Peh cakap mcm duit melambak, mcm Ayah nak sponsor je semua benda. Phuiii. Cukup baik la dia nak bayar kan 700d ni T_T Im grateful enough. Aku rasa when it comes to berlakon and camera, parents aku boleh consider utk bagi support. Sbb aku ni hangat-hangat taik ayam je lebih. I assume they saw that I have potentials, that's why they helped. I assumed means I perasan la uolssss. HAHAHAHA.

Guys, remember that whatever you decided to do in life, whether to choose what career or where to travel, with whom to marry or whatever ah, the very first category of people you need to convince is your freaking parents okay?! They hold the biggest portion of barakah aka blessing. So, pepandai la kau mengayat. Aku dah, kau bila lagi? HAHAHAHA.

5 years from now, mungkin aku kena mengayat "mak ayah, anis dh ada duit, nak kahwin boleh?" lol. 
Hm gampang awkwardnya nak tanya dorang camtu hahahaha.

Eh. jauh menyimpang. K tata!

ps : omw to film a video on how I improve english yg berbulan tangguh, 
sharing is caring derr, simpan ilmu sendiri buat apa kan..
---------------
Thank you for reading!
Have a nice day! ♥

Comments

Popular posts from this blog

Family Trip 2011

My Previous Love Story 2.0.

My previous love story.