Week 2 of Working.
Aku rasa mcm sakai sangat baru dua minggu kerja tp nak blogging bagai, but whatever la eh :p
So, selama raya haji haritu aku dekat Johor, jadi pengapit Nurul (cousin) and they all just knew aku dah start kerja. Some were shocked, awalnya habis belajar. Ye cik, degree saya 3 tahun je. Umur dah 23 dah pun.
Most my uncles & aunties cant believe that I will be stucked with this current job (Im a Sales & Marketing Coordinator at a product manufacturing company in Gombak) bcz they know my personality, they know I can do more than just the 8.30-6pm (my company's working hour sucks) routine.
Some of them said I better be my own boss. Start a small business, do freelance job.
Yeah, I do have that in mind, considering that I do not want my bachelor degree to go to waste. Starting a business of your own isn't easy ok! You need to have skills that have commercial values, benda yg boleh di jual.
I know Im not gonna be employed forever, but I just dont know until when Im gonna be an employee. Maybe maximum 3 years, that's all I can estimate.
But ofcourse in this 3 years forward, it's gonna be about kutip ilmu, save up money, travel a bit (jepun next year, aaaminnnnnn)
Aku masih tak merasa sgt rentak kerja aku ni. Kena lepas 6 bulan baru boleh feel and tahu rentak. Bersyukur sgt pd Allah sbb bosses aku very la memberi tunjuk ajar, bukan sekadar bg arahan je. I hope I can learn a lot drpd my current job ni, then utilize it for my own future business.
Still very not sure what business, but it's okay, take it slow, I'll do things one by one.
One quote that got me was "setiap keperitan pasti ada keberkatan". I find my keperitan are :
- duduk bilik sewa. omg nak duduk dgn ppl im familiar with plsss, my fmly, my close friendss.
- punchcard
- gaji paid by cheque, idk pay slip mcm mana. mcm mana entah aku nak apply loan rmh nanti if rezeki smpai. kena tanya boss lagi ni.
- i dont understand mandarin
- my working hour mcm lama sgt hahaha 8.30-6pm beb. 9jam 30 min termasuk rehat sejam. tp sebenarnya kalau byk kerja, tk sedar pun dh pukul 4pm hehehe
Banyak seh complain hahaha.
Tapi tu lah baru 2 minggu, kita tggu lepas 6 bulan baru boleh rumuskan mcm mana working culture dkt situ. Management and all.
Semoga Allah tunjuk kan jalan yg terbaik utk aku dan sentiasa melindungi aku dari bahaya. Aaaminnn!
ps : esok cuti peristiwa sempena menang SEA games dan aku kerja, siap schedule meeting dgn 2 clients gitu. semoga clients baik2 hehe
So, selama raya haji haritu aku dekat Johor, jadi pengapit Nurul (cousin) and they all just knew aku dah start kerja. Some were shocked, awalnya habis belajar. Ye cik, degree saya 3 tahun je. Umur dah 23 dah pun.
Most my uncles & aunties cant believe that I will be stucked with this current job (Im a Sales & Marketing Coordinator at a product manufacturing company in Gombak) bcz they know my personality, they know I can do more than just the 8.30-6pm (my company's working hour sucks) routine.
Some of them said I better be my own boss. Start a small business, do freelance job.
Yeah, I do have that in mind, considering that I do not want my bachelor degree to go to waste. Starting a business of your own isn't easy ok! You need to have skills that have commercial values, benda yg boleh di jual.
I know Im not gonna be employed forever, but I just dont know until when Im gonna be an employee. Maybe maximum 3 years, that's all I can estimate.
But ofcourse in this 3 years forward, it's gonna be about kutip ilmu, save up money, travel a bit (jepun next year, aaaminnnnnn)
Aku masih tak merasa sgt rentak kerja aku ni. Kena lepas 6 bulan baru boleh feel and tahu rentak. Bersyukur sgt pd Allah sbb bosses aku very la memberi tunjuk ajar, bukan sekadar bg arahan je. I hope I can learn a lot drpd my current job ni, then utilize it for my own future business.
Still very not sure what business, but it's okay, take it slow, I'll do things one by one.
One quote that got me was "setiap keperitan pasti ada keberkatan". I find my keperitan are :
- duduk bilik sewa. omg nak duduk dgn ppl im familiar with plsss, my fmly, my close friendss.
- punchcard
- gaji paid by cheque, idk pay slip mcm mana. mcm mana entah aku nak apply loan rmh nanti if rezeki smpai. kena tanya boss lagi ni.
- i dont understand mandarin
- my working hour mcm lama sgt hahaha 8.30-6pm beb. 9jam 30 min termasuk rehat sejam. tp sebenarnya kalau byk kerja, tk sedar pun dh pukul 4pm hehehe
Banyak seh complain hahaha.
Tapi tu lah baru 2 minggu, kita tggu lepas 6 bulan baru boleh rumuskan mcm mana working culture dkt situ. Management and all.
Semoga Allah tunjuk kan jalan yg terbaik utk aku dan sentiasa melindungi aku dari bahaya. Aaaminnn!
ps : esok cuti peristiwa sempena menang SEA games dan aku kerja, siap schedule meeting dgn 2 clients gitu. semoga clients baik2 hehe
Comments