WEEK 3 / Final Sem

.

As Im typing this, I am on my way to Batu Pahat to visit nenek. Such a bliss. Getting to write stuffs that happened this week while in a long journey and listening to good music such as Lana Del Ray and Boyce Avenue. This week has been testing me in and out to the degree whereby I sat on my prayer mat each time after prayer and thought of the same things all over again. These thoughts lingered and never left. 


Im in semester 4 (final sem in matrix) and last tuesday, the result of semester 3 was released. I know what I have gone through during sem 3. It was the toughest. The fact that madame Fairuz isn't our chemistry lecturer anymore really killed me virtually. She's the best ah. Not to say that I am not grateful but I can not grasp the new lecturer. Hence, the struggle. 


Summing up, CGPA dropped and my heart wrecked. 


Imagine yrself getting DL and the next semester yr GPA dropped below 3.00? Bummer!


...dan masa tu Tuhan ajar aku makna redha.

Pernah satu masa aku tulis psl redha dkt blog dan lepastu ada member tanya mcm mana aku redha. Masa tu senang nk jwb, sbb aku cuma ada teori, belum praktikal sebenar. Jadi cuma teori aku huraikan. Terasa isi mcm kosong. Mcm tkda jiwa pada apa yg aku huraikan. Sbb takda praktikal. Oh mungkin pernah jd perkara yg ajar aku redha tu cemana, tapi masa dia tanya tu, aku tgh stable. 


Benar kata Ustaz Hasrizal "belajar soal redha dlm kelas sambil berguru tidak sama dgn menghadapinya di dunia nyata!"

Lebih kurang tu dia kata dlm buku dia.


Harapan aku hancur. Waktu aku bukak slip, aku terkedu. Tak sangka. Tapi dari awal aku kata pada diri sila redha dgn rezeki anda. Redha lebih penting. Dan 15 minit pertama, aku asyik pujuk diri utk redha. Move forward!


Mak Ayah tak tahu lagi result aku. Aku tak rasa nk bgthu. Bersalah tahap dewa. Cuma aku bgthu Adam. Itu pun aku dpt rasa remuknya hati dia. Tuhan je tahu betapa hati aku lagi remuk. Aku yg study siang malam. Pegi kelas, jumpa lecturers. Aku yg duduk exam. Aku yg amek result dan result aku mcm tu.


Gelap dunia waktu tu.


Tapi masih sempat Adam bgthu 
"Im still proud of you, Anis :)".


Kalau lah dia tahu mcm mana remuk hati aku dan mcm mana those words td tu have consoled my shattered hopes... Sigh.


Membayangkan muka mak ayah yg buat aku sakit jiwa. Pusing kiri kanan, meniarap bagai, aku susah nak lelap. 


Untungnya aku ada Adam sbb dia tabah gila. Bila fikir dia kerja susah payah pastu plan byk benda utk aku pastu result aku mcm tu, remuk lagi hati aku. Sakit lagi jiwa aku. 


...dan akhirnya pada Tuhan jugak aku mengadu. Dasar hamba. Lupa diri selalu.


Mmg Tuhan nak aku rasa redha secara praktikal tu mcm mana. Bayangkan, CGPA aku lagi sikittttttt je layak nak apply scholarship. Terbang melayang lepas hati selasa haritu. 


Mmg aku terduduk ah, diajar erti redha.

Aku perlu kan scholarship utk degree sbb aku fikir ayah sorang je kerja, nak cover org lain dlm rmh lagi. 


Skrg, harapan nak masuk UiTM pun tinggal sikit. Jadi redha adalah ujian utk aku. Mungkin kalau aku redha, Allah bagi hadiah masuk UiTM. Mungkin.


Aku dah decide utk tidak lagi ceburkan diri dlm bidang science. Maka degree aku either Law or English. Bukan aku tk blh buat science, bak kata Adam aku pernah bukti kan aku mampu, it's just the fact which is aku malas nk buat maths. Malas nk struggle cari jiwa dlm science. Cukup ah final sem ni aku paksa diri aku cari jiwa. Feel, org kata. Supaya aku lapang dada pergi kelas. 


Perhaps I think I can score better if I go for Law/English, but Allah says I'd be a better person if I go for engineering. Aku tak tahu apa rezeki aku.


Again, nanti aku kena redha lagi. 


Adam dah usha kan courses and universities. Both IPTA and IPTS. Just in case aku tk dpt IPTA, aku pegi IPTS. MMU, UTP, Nottingham and Uniten. Gaya mcm UTP and Uniten dah boleh cross out. Tinggal MMU for law, Nottingham for English. Yg menariknya Nottingham ni branch dkt Malaysia dan aku ada peluang pegi UK setahun masa degree. MMU pulak course Law dia not bad, Adam kata. Asrama cantik.


Aku harap aku dapat UiTM. Lebih murah. Mungkin rezeki aku nak dpt scholarship tu lambat lagi. Aku redha.

Mcm mana redha ni sebenarnya?
Is it when you stop complaining about what had happened and move on but sometimes you secretly wish things weren't like this? Or...
You completely dont think about any of things that have had happened? Or... You moved on, you accept the fact but live reluctantly?


Aku sometimes rasa aku tak redha. Sbb ada suara kecil dlm hati yg berbisik..
"Alaaa tak dpt nak discuss dgn adam psl scholarship lepas matrix.."
"Kalau dpt above 3.00 kan cantik.. Lg sikit je.."

Itu bukan redha.
Redha tu ikhlas, pasrah itu menyerah.
Bak kata Lisa Surihani.


Aku ni redha ke pasrah?


Lepas amek result tu, setiap masa adalah masa utk aku 'kutip' balik cebisan harapan aku yg hancur. Ya, dgn doa dan bersangka baik pada Allah. Matrikulasi adalah satu2nya harapan aku masuk uni. Aku study siang malam, buat semua kerja, tapi CGPA aku menurun. Apa lagi harapan aku yg akan hancur lepas ni selain tak dapat masuk uni??? Itu lah yg aku selalu fikir.. 


Ya Allah, ujian ni dtg pada aku sbb Kau tahu aku boleh handle it well. Aku cuba utk redha setiap hari aku bgn dari tidur, especially bila aku fikir uni mana aku nak apply. Aku nak belajar. Aku nak jadi manusia. Aku nak tolong orang. Aku nak ada kerja yang boleh sara hidup aku, keluarga aku sendiri nanti. Tapi aku kena sabar. Aku kena terima rezeki ni, ya Allah. You have always giving me the best things in life. From my parents, to KMS, to Adam himself. I believe in every destiny that You have beautifully wrote for me, Ar Rahman. Amin..


Dlm diam, memang aku ada harapan nak jadi cemerlang dan mungkin Allah sedang menjawab harapan aku. Ye lah, by placing me in this situation so that I learn to grow better from failure instead from succes which we all know that that will lead me to lupa diri. 


Dlm hidup, setiap isi hati Allah dengar dan Allah ada cara Dia sendiri nak jawabkan utk kau. 


Redha lah aduhai hati.
Rezeki dah tertulis dan Allah sentiasa lebih tahu apa yg terbaik.
Tugas skrg cuma beri usaha paling excellent dari saat kau bangun tidur sampai kau lelap. 

Selebihnya, tawakal.


Semoga semester ni lebih cemerlang.
I will rise.


Allah sentiasa bersama dgn hambaNya yg sabar. Aku hampir lupa benda ni. Dasar hamba. Lupa diri memanjang. Kena jentik sikit je pun -_-"


Ayuh, nisa.
Kerja dan kejar!


Law or English?
Ya Allah, show me the way :)


Semoga doa yg baik2 kalian kirimkan utk aku. 


XO, Nesayang.


Comments

Nur Asilah Azmi said…
I can feel you. Stay positive my dear. Utk org yang sabar ada bahagian dia kan :) so don't give up.
Nesayang said…
*hugs*
doakan aku weh! :)

Popular posts from this blog

Perjalanan di Beijing.

Turning 23 on 23rd June.

Kolej Tun Mutahir, UiTM Kampus Bandaraya Melaka.