Hati Yang Gusar LOL
POST AGAK PANJANG. TAK BOLEH NAK PENDEK KAN.
Semalam sebelum tidur, dalam kegelapan bilik tidur
aku tu, banyak nau aku berfikir. Lepastu aku sedar yg aku tak leh tidur, tengok
jam rupanya dah nk pukul 2am. Gila. Apa ntah aku duk fikir berangan
daripada pkl 12am (attempt nak tidur). We all have this kind of problem kan?
Jujurnya, these few days aku serba gusar, serba tak
kena. Itu ini tak kena, hati tak senang. Few things bother my mind lately ni.
Antaranya : (wah, gitu kau)
1. Degree.
2. Job.
3. Bilik
bila nak siap kemas.
4. Kalau
dpt job, sempat ke nak siapkan #projekrayanesa
5. Bicara
hati seorang wanita (gelak lah pls)
Izinkan aku kupas issues ni satu2. Behold my
exaggeration.
1. Degree.
Why does this bother me? Sbb semenjak aku masuk
matriks, aku sedar akan kepentingan education dan masa kurniaan Allah ni.
Betapa education tu lah yg akan bantu aku mencari sesuap nasi nak sara diri.
Aku sedar betapa ketinggalannya anak-anak melayu islam dari segi education,
jadi aku rasa mcm what the heck tak kan lepak senang lenang je. Later dah tua,
org lain have stacks of money, education and hidup tenang berlandaskan agama
islam, aku ada apa?
Someday I need to do what I want to do in life and
have sturdy reasons behind it. Hati ni risau kalau dapat course lelong
(nauzubillah, mintak Allah jauhkan). Aku berharap sgt aku dapat either Law,
Professional English, Optometry or Medical Lab Tech. Why? Sbb dkt dgn rumah
hahahaha. Jujur, aku takda masalah kalau dapat jauh, but you gotta understand
yg aku taknak face 4 tahun dgn masalah yg sama mcm dkt Banting. (alasan budak
tadika)
Empat jurusan tu kena dgn jiwa aku (aku tahu aku
boleh carry), the rest of courses yg aku mohon byk related dgn subject akaun (I
did my homework ok), so aku taknak ulang sejarah gelap time sekolah ^.^
Doalah aku dapat antara 4 courses tu dan berdoalah
Mak Ayah baik hati nak sedekah The Legendary Kenari dekat aku, senang nak
bergerak. (aku tak sanggup face masalah transport ni lagi -.-)
2. Job.
I need a job to earn money. Why? As for now, aku tak
rasa ada proper attire utk pergi kelas selain baju kurung stok zaman matriks
dulu (yg aku obviously dh simpan dlm kotak). I need money to shop a little.
Yes, boleh mintak Ayah also, but weh nisa kau dah 20 semua benda nk mintak je,
tangan kaki Allah bagi tu utk apa? Buat tayang? Biar sikit Ayah cover, sikit
aku cover la. Semua nk bantai duit Ayah, bankrupt la (nauzubillah, mintak Allah
jauh kan).
Oh, perlu duit utk iPhone dan laptop juga.
3. Bilik
bila nak siap kemas.
Aku tk pasti berapa lama aku abandon bilik ni but I
rarely did this since school ended. I think it’s between semester 3 to final
semester kot bilik start diabaikan. If I could post pics of my current room,
you guys would be like, what the heck itu bilik ke hutan………..
So, aku dh bahagikan mana yg donate, throw away,
keep. Tinggal nak kutip lil stuffs on the floor, buang sampah, sapu, lap habuk,
mop pakai antibacterial liquid tu. Well, itu je kot. Tapi penat baq ang. Aku
rasa baju2 aku 50% aku donate, well that’s better than simpan tak pakai.
I created a new rules which is I cant keep so much
baju, bila tahap baju mcm dh byk, kena start sort out utk donation. Beli baru
means buang yg lama. Thank God I don’t have any issue of letting go.
4. Kalau
dpt job, sempat ke #projekrayanesa
The project is to sew my own baju raya actually. From
my experience, aku lebih prefer one thing at a time. Multi-tasking is a
disaster (but is applicable for certain situations). Since raya nak dekat, kena
la jahit cepat. Kalau dpt jon pun tk blh lama, degree start at Sept. Problem
is, masa. Ada ke org nak amek kerja sebulan? And if ada, sempat ke nak jahit
baju pulak? Hmphh!
5. Bicara
hati seorang wanita.
“I have a cup
that is needed to be filled with something more significant than the thing I
once thought was significant enough for me. For quite a few of times, I ponder
upon what I have in that cup and think of what to fill more. Will filling more
makes it better? The cup was my solace. Perhaps, I hold it tight that it tends
to break and hurt my fragile skin. The cup was full, but too full with things
that aren’t supposed to be filled. I thought those in the cup are proper
things. Proper things that I cant quite let go for now. Proper things that keep
me going. Proper things that are vague. Proper things that are just mere myths.
Proper things that give me hope. Proper things, they say. The cup was a cup of
hope and hope seemed to be the word that keep me going. The cup, however, needs
something better –God”
---------------------------------------------------------
Kadang2 aku nak tulis byk dgn harapan orang dpt
grasp apa yg aku tulis, take some lessons from it, tapi the length is always
the problem. I too, don’t get engrossed from reading long sappy post. Terima
kasih buat yg masih setia membaca apa aku tulis dlm semua blogsssss yg aku
pernah ada (I changed my url more than 10 times). You make me happy, silent
readers. (emo pahal kau nisa? hahahaha)
Jazzakallahu khayran.
Love, Nisa.
Comments