For boys. Finding the one and only.
1. CARI CALON AH APA LAGI, SAKAI NYA KALAU INI PUN TAK TAU.
Tak payah cari sebab jodoh Dia dah settle kan. Scrap that boys. Kau kena cari, usaha, ikhtihar. Lecturer aku kata sekarang dah boleh start cari (masa kau dkt universiti).
1.1 CONFESS TERUS.
Sebelum aku terus kan. Aku ada satu method ekspress which is terus je bagitahu that girl (dengan sopan dan malu-malu sikit please, kdg kesopanan dan kesusilaan ni adorable, tahu?). Tapi bro, method ni high risk. Kau mungkin kena reject. Padan muka. Kah! (lek lek, aku pun pernah kena reject beb. Sampai hati mamat tu reject Anisah yg comel, dia pikir dia handsome sgt agaknya, rasa nak sumpah dia jd cicak)
Well, utk orang bold muka tebal dan less expectation dlm kepala mcm aku, dipersilakan apply method ni. Cuma aku nak warning, nanti kalau that girl reject, kau jgn dtg dkt blog ni, comment aku maki hamun, aku lempang kang sia-sia.
Ada byk benda boleh jadi kalau kau apply method ni.
1. kena reject lepastu that girl senyap terus, or
2. that girl feels the same (power la bro, high five sket!), or
3. kena reject tp dia still nak kawan dgn kau (bro, ni ada chance lg ni bro)
Tp tu la, tak semua org suka benda drastic. Especially melibatkan feelings and relationshit. Eh. Haha. Mungkin kau boleh guna method yg lebih slow and steady. Aku cuma suggest kalau kau guna method ekspress ni, hati mau kena professional. Jgn nak sedu sedan lepas kena reject bro. Move on.
Tapi kau pun tahu kan Islam galak kan bercinta lepas nikah? Cliche nk mampos tapi lets just face it, that's the right way though. Fikir kan.
Aku ulangi, method ekspress hanya utk yang bold sahaja. Hati kena kental okay?
Tapi kau pun tahu kan Islam galak kan bercinta lepas nikah? Cliche nk mampos tapi lets just face it, that's the right way though. Fikir kan.
Aku ulangi, method ekspress hanya utk yang bold sahaja. Hati kena kental okay?
2. APPROACH HER LA BRO.
Say, kau dah jumpa this one girl, kau rasa cm she's the potential one. Now, go approach her.
Okay, aku tahu "kau cakap senang la nisa". Bongok, dgr sini. Aku pun pernah approach crush aku dulu (aku syak dia dah jadi cicak hahaha), tapi aku approach jugak, through kawan, through dm etc whatever method that works, as long as kau approach dia. Atau kau boleh komplot dgn kgkawan kau ke ajak lepak sekali, boleh spend time dgn dia. Or you can create a scene, buat-buat tak faham satu chapter lepastu mintak dia ajar ke, or kau pikir sendiri boleh?! -_-
Possibility kena reject mmg ada, tapi kau try find a topic nak bercakap dgn dia. Topic tu penting doh. Ni contoh topic kau boleh try :
1. Hobby
2. Foods
3. Study enviroment
Kau kena pandai borak beb. Time ni lah kau nk jd negotiator terbaik haha. Aku takut kalau kau jenis hambar, lagi la hambar respond that girl. Tolong hilang kan kehambaran kau dan kalau kau mmg sejak lahir seorang yg hambar, please stop. Utk dia, kau kena fikir cemana tknk jd hambar. Hambarness ni boleh jd reason feelings fade away, nanti bila kau dh maju setapak dlm hati dia, kalau masing-masing tak tau hilangkan hambar, mula lah dtg penyakit bosan, lepastu senang cite, korang break. Sadis.
eh jauh sgt tu.
Tapi kau kena tahu dia ni orang mcm mana. Aku kena buat post baru ah entitled "Types of Girls" hahaha. So, paling penting get to know yr future wife ok?
Jangan do these things :
1. gelojoh nak mampos, relax bang
2. guna ayat "boyfriend tak marah ke i borak dgn you?", ini dah basi
3. insisting sgt
3. NEXT TIPS, WIFE MATERIAL TRAITS.
Wife material traits = ciri seorang isteri solehah. Aku rasa ni mcm subjektif. Tinggi, rendah, gemok, slim, gebu putih, hitam manis, pan asian, korean (eh tiba-tiba terselit feature sendiri hahaha abaikan), city girl, kampung girl yadayada.
Cuma aku tulis ni sebagai seorang member perempuan yg daripada sekolah rendah kerjanya asyik dgr luahan hati kawan lelaki. So, ini perkara yang aku rasa kau patut consider sebagai wife material.
1. rupa, bro.
yeah sadly, this is important. aku tak berapa pasti kenapa Nabi SAW include rupa, tapi ini my pov. aku nasihatkan bila bab rupa ni, cari yang rupa dia buat hati kau tenang, bukan setakat senang. kau kena tahu nanti 3-4 tahun lg mungkin kau nikah, jd suami org. nak jaga anak org, anak sendiri lg, cari duit lg, masalah tmpt kerja lg, serabut doh. kalau kau ada partner yg mana bila kau pndg dia je kau rasa tenang, you better stay with her.
sometimes kau perlu rasa tenang baru inspirasi utk lebih hard working tu dtg. bila hati kau tenang, dada kau lapang, kau akan ikhlas. bila kau ikhlas, baru kau akan nmpk besarnya rahmat Allah, lepastu baru kau sedar tugas kau sebagai khalifah atas muka bumi ni. sekali gus mampu jd partner yg power utk dia.
pilih perempuan yg muka dia, senyum dia, gelak dia, perangai dia buat kau rasa tenang.
kenapa aku tak suggest pilih yg cantik gila nak mampos? sbb kita manusia bro. harini kita nmpk dia cantik gila nak mampos, bulan depan kita jumpa yg lagi double cantik, terus meroyan gatal menggeletis, terus lari pendirian, terus takda balls, terus takda vision, terus batal niat nak jd khalifah Allah yg lebih baik.
tapi seorang perempuan yg ada ciri2 menenangkan ni rare bro. tak semua perempuan akan dtg kan perasaan tenang mcm tu dlm hati kau. kau kena fikir pnjg bro bab rupa ni.
selain dr hati tenang, rupa dia kalau molek, anak-anak kau insyaAllah comel semuanya.
habis bab rupa.
next,
2. jenis tahu susah.
well boys, this is even harder. im talking to boys yg jenis tahu susah jugak. bukan boys yg fancy and posh. kau kalau fancy and posh, pegi cari perempuan yg sekufu lepastu mereput sesama. boleh stop baca sampai sini k.
sambung.
sbb someday, kau akan ada economic downfall sendiri bro. nanti ada masa lepas kau nikah, Allah akan uji poket kau, akaun bank kau. mungkin sampai tahap yg kau kena mkn nasi bujang je everyday. skrg kau tak rasa la sesak sgt. setakat akhir bulan duit scholarship/ptptn/pama habis, apa lah sgt, bukan kau tanggung anak org. belum lg kan. so tak rasa sakit tu. boleh curi foods stock member lagi. maggie ke, biskut ke. kau dh nikah nanti nak curi ke? nan hadoooo. aku terajang kang.
cuba kau tgk lah mak kau. ni jenis mak-mak yg setia la. yg curang tu disregard pls. aku yakin our fathers have gone through so much, mungkin dorg prnh berlapar sama, tidur atas tilam buruk bersama, naik motor cabuk je, helmet pun barai dh, tapi mak kau steady beb. sampai kau dh besar dia steady lg.
you want that quality, bro. jenis tahu susah ni yg patut buat kau rasa malu sendiri nanti bila kau nk kahwin dua. dia lah yg ada dgn kau waktu kau mula nak kasi up ekonomi hidup. dia lah yg dlm diam berdoa sungguh supaya Allah permudahkan urusan kau sbb dia tahu susah nk cari duit. dlm diam dia tahu respect kekurangan kau dr segi ekonomi, terus bg kau support dan kau pun jd lg rajin dan bersemangat.
bro, if kau jumpa mcm ni, stay bro. jgn jd bangsat nk isi quota 4 tu.
mcm mana kau nk tahu dia ni jenis tahu susah ke tak? test la dia. aduh itu pun aku nak ajar. hahaha. kalau dia fail on 1st trial, lek lu, jgn hampa. test lagi dan lagi. dkt sini la kau main peranan didik dia. lelaki hebat tahu mendidik.
perempuan jenis tahu susah ni biasanya humble. mungkin tk nmpk, kau kena tgk dgn mata hati.
kalau dia sakai gak semua benda nk posh and senang, well bro, good luck! semoga poket kau padu!
3. hormat.
at the end of the day, real woman will know when to pay respect to her husband. a real woman respects, not only her husband, but other women too. cari yg tahu hormat atau yg sedang belajar utk hormat. kdg-kdg kau tgk perempuan tu sopan lemah lembut. nan hadooo. dpn kau je. dgn girls punya bangsat perangai. blerghh aku byk kali jumpa jenis camni, rasa nak tampor je. kdg girls yg nmpk kasar tu yg mashaAllah buat aku malu sbb dorg punya respect tinggi sbnrnya. respect is for all bro. kalau dia boleh respect org lain, menyeluruh, dia akan respect kau.
respect ni bukan adab dlm berkata-kata je bro. respect ni besar scope dia. kau kena study respect ni. berat beb respect ni. boleh buat gaduh. let say kau dpt bini yg kerja lg sedap dr kau, position lg padu, kau tgk ah respect dia level mana nanti. kalau dia mmg reti respect org menyeluruh, dgn husband dia tahu respect jugak.
plus point, seorang ibu yg tahu respect org, anak-anak akan jd well-mannered though. fikir bro. fikir.
4. boleh bwk bincang.
weh ni penting hahaha. tapi kau kena fhm yg perempuan ni hati sentiasa lembut, walaupun tk nmpk sgt. trust me, jgn lupa, aku perempuan. kau kena fikir nanti lepas nikah, byk benda kau kena bincang dgn dia. partner ni mcm teammates tau, mana boleh kau main game guna plan A dia guna plan B. mereput siak. kau ckp esok grk at 12, dia ckp dkt anak-anak esok gerak pkl 11, ah sudah kau yg lambat kau yg salah, segalanya kau hahaha. so, cari yg boleh bwk bincang. somebody who can be a good team player. ni bukan soal sapa jd leader. kdg kau acah leader pun corrupt jugak. so be ears for each other. mungkin idea dia lg baik. take a second, reconsider. kalau idea dia sakai, gurau2 la sikit dgn dia, talk nicely.
bro, aku kata bincang. bukan dictate. kau kena pandai jd negotiator, bukan dictator. trust me, seronok kalau kau pandai gilir2 guna idea sapa for each plan you guys made. you guys would be a great team.
5. agama.
yg ni terang lg bersuluh. tapi jgn radical sgt pls. tak semestinya dia freehair dia bangang agama, dia tak layak utk kau. pakai tudung pun belum tentu bagus. ramai perempuan freehair yg lagi bagus dr yg pakai tudung. ini salah satu trait yg aku rasa kau boleh fikir sendiri. aku tak payah elaborate byk sgt kot.
kalau pun korang berdua jauh tersesat dr jalan Dia pun, aku cuma nak ckp hidup ni tak lama, hidup ni bukan jaminan, dunia dan nafsu mmg takda penghujung utk kau kejar, sentiasa tak cukup. you will crave for more. jgn jauh sgt bro, susah jumpa jalan balik nanti :)
6. reti buat kerja rumah,
hahahaha sorry girls, gotta let they win this time. yeah boys, at least ah, cari ah yg reti buat kerja rumah. tapi takpa lah kalau kau mmg nk manja kan princess kau tu, duit kau pun berkepok-kepok boleh hire maidssss, then no problem ah. ni semua include masak segala bagai.
on behalf of girls, bg ah chance sikit dkt ktorg weh hahaha tak semua girls reti segala kerja rumah. bg time sikit. slow2. real women know their duties. apakata kau turun padang sekali? jd sumber inspirasi. drpd kau duk membahan kan.
tp kalau dia jenis yg langsung tknk buat kerja rumah, hmmmmm no comment bro hahaha. boleh kahwin dua kot? hahahahahahahaha dem girls. marriage is about what you can give to your partner weh. kalau saling memberi, akan saling merasa. adil kan? :)
Aku rasa ini 6 benda yg paling on top of the list yg kau kena perhati kalau nak cari wife. Benda2 lain tu terpulang dkt kau nak tambah sendiri, future wife kau pun, bukan future wife org lain. Not all things work because of fate, there is a thing we called choice. Allah gives us choice and chance. So pick out the best that help you to be a better person.
approach her, checked.
check whether she got the wife material or not, checked.
next,
4. OK BINGO! SHE GOT THE TRAITS! NEXT, TALK TO YOUR MOM ABOUT HER.
Why? Sbb seorang ibu tahu yg terbaik utk anak dia. Mak kau je paling tahu perangai serabai kau tu mcm mana, so aku yakin dia tahu org mcm mana yg sesuai utk si serabai mcm kau ni hahaha. Boys, always utamakan mak kau okay? Tapi jgn abaikan wife kau. Kau nak kahwin ni pun kena utamakan mak kau dulu. Sbb tu aku suruh kau pegi bercakap berborak berinteraksi dgn mak kau. God demmit, please have some balls, boys -_-
Spend a day with your mom. Ckp lah kau ada berkenan dkt this girl. Kau cerita lah her traits (perangai, personaliti), family background, org mana etc. Kau bgthu mak kau perasaan kau, you love her but she doesnt know, you think she's the one and you need your mom's advise. Bro, aku yakin mak kau akan rasa mcm dia diutamakan, yes, a mother is a priority. Tanya lah mak kau, should you proceed or let her go or wait a lil longer. Take her advise.
Kalau bukan mak, someone closest to you, yang besarkan kau.
Step ni kau kena buat dgn hati yg ikhlas dan pendirian seorang lelaki yg matang. Jgn main-main. Semua benda nak main-main, aku lempang kang satu apa tak jadi.
5. NEXT, SOLAT TAUBAT and ISTIKHARAH.
okay ni kalau mak kau approve. buat solat taubat sebab dosa kita byk sgt sampai hati jadi kotor dan kita akan selalu salah buat pertimbangan/decision dlm hidup. solat taubat boleh bg hati kau tenang, jiwa kau lapang. paling ideal utk buat keputusan. tp kalau solat taubat tak boleh buat kau tenang, jiwa kau lapang, bro kau dlm bahaya. check balik. solat istikharah pulak kau kena mintak petunjuk dari Allah. bagitahu Allah every little detail walaupun Allah Maha Mengetahui. let Allah decide.
tggu hint Dia.
if negative, please walk away. kau tahu kan jodoh tu pilihan Dia?
if positive, boleh sambung next step.
6. THE CONFESSION AND RING.
Nanti akan sampai satu tahap you guys would get really comfortable with each other. Tp nk sampai tahap ni mungkin makan masa, mungkin tak. Kau kena tahu samada dia comfortable tak dgn kau. Kau tau la perempuan ni aku sendiri pun tk fhm, complicated. Senang kan nak tau org tu comfortable tak dgn kita. Tgk cara dia borak, apa yg dia borak dgn kita, how silly she can be when she's with you etc bagai ah.
This step is actually crucial too.
Pick a day utk kau cakap dkt dia elok-elok about what you feel, how you view the future and how you think your future would be better with her. Tolong serious dgn apa yg kau nak bagitahu dia. Tunjuk yang kau serious. Lagi pun kau akan jadi idola dia dgn your children. Isnt that awesome enough? Aku repeat. TOLONG. SERIOUS. Dah sampai masa kau stop main-main, try semua perempuan dkt luar sana, flirt dgn semua bagai. Tolong fuxking serious.
Tell her that, with respect, you wouldnt want to delay anymore, you would want her to be your wife because you respect and love her (or whatever the reason is).
Bagitahu dia dgn sempoi dan tenang. Terpulang nk buat ayat cemana. Jarak masa cakap tu maintain bro, tak yah nak melutut bg cincin. Tenang kan diri and cakap je dkt dia...
"i malas ckp byk, straight je lah. so, will you be my wife? like, for real. bukan gurau punya. if you agree, settle beb, i ckp dkt my parents, we get married, settle down, get to know each other more. the rest we can plan together"
The word "together" might win her heart though hahaha some girls like doing stuffs together. Terpulang kau nk buat ayat mcm mana. Sbb tu aku pesan, kenal pasti dia org mcm mana.
Lepas kau confess dan nyatakan hasrat, if dia reject, just smile bro and diam. Diam sbb kau ada hak nak diam. Sakit la siak kena reject. Aku faham perasaan tu. Diam, biar dia tahu kau terluka sikit. Diam, biar dia ada rasa bersalah sikit. Tapi dalam diam, maafkan dia. Dalam diam, wish her the best in life. Dalam diam, tell yourself that it's time to walk away.
Jadi lelaki kena ada prinsip kan. Kalau dah jodoh, she will be yous.
Ergh shit sakit. Hahahaha.
Tapi kalau dia terima, aku ucapkan tahniah. Tolong jd serious bro. Especially bila kau rasa kau orang paling bertuah sbb dapat dia. Tolong serious dgn komitmen yg kau bakal carry. Tolong jgn lupa sentiasa refer dkt mak kau, jgn biar dia rasa left behind. Mentang2 dream girl said yes. Kau dah boleh gi ckp dkt mak kau dah she said yes and boleh proceed next step.
Merisik.
Maybe tunang.
Or nikah terus.
Lantak kau la, kau discuss dgn dia.
(aku sampai skrg tak reti beza merisik dgn meminang -_-")
HABIS.
Okay dah boleh merungut dah post ni pnjg nak mampos. Aku tahu korang suka merungut kalau post aku pnjg hahaha aku tak update pun merungut. Rasa nak tampor je. Dah boleh leave sbb bawah ni cuma tambahan je. Tak penting dah. Benda kau boleh fikir sendiri, tu pun kalau kau pakai akal la berfikir hahahaha.
Good luck finding that girl, boys. That girl who will be with you through thicks and thins, who will wake up and remind you that your day is gonna be great, who will always try her best to make good foods for the family, who will sacrifice her body and get pregnant for 9 months get stretchmarks get fat and all for you, who will solat behind you and be the reason you become somebody humble and kind-hearted, who will be a mother to your children, who will accept the fact that you're her fav scumbag hahahaha.
All the tips hanya guideline, terpulang nak improvise mcm mana.
I made this post for my guy friends who always come to me and tell me stories abt girl they adore.
I hope those girls know how lucky they are.
Lelaki mmg bangang sbb semua benda kena bgthu detail dan perempuan mmg sakai sbb complicated, but we were made for each other ok dear scumbags sekalian? hahaha.
Next, tips cari laki. tahun depan kot aku post. yg ni pun berhari aku nak kasi settle.
tahniah sbb kau baca sampai sini, Allah bless you.
weh ni penting hahaha. tapi kau kena fhm yg perempuan ni hati sentiasa lembut, walaupun tk nmpk sgt. trust me, jgn lupa, aku perempuan. kau kena fikir nanti lepas nikah, byk benda kau kena bincang dgn dia. partner ni mcm teammates tau, mana boleh kau main game guna plan A dia guna plan B. mereput siak. kau ckp esok grk at 12, dia ckp dkt anak-anak esok gerak pkl 11, ah sudah kau yg lambat kau yg salah, segalanya kau hahaha. so, cari yg boleh bwk bincang. somebody who can be a good team player. ni bukan soal sapa jd leader. kdg kau acah leader pun corrupt jugak. so be ears for each other. mungkin idea dia lg baik. take a second, reconsider. kalau idea dia sakai, gurau2 la sikit dgn dia, talk nicely.
bro, aku kata bincang. bukan dictate. kau kena pandai jd negotiator, bukan dictator. trust me, seronok kalau kau pandai gilir2 guna idea sapa for each plan you guys made. you guys would be a great team.
5. agama.
yg ni terang lg bersuluh. tapi jgn radical sgt pls. tak semestinya dia freehair dia bangang agama, dia tak layak utk kau. pakai tudung pun belum tentu bagus. ramai perempuan freehair yg lagi bagus dr yg pakai tudung. ini salah satu trait yg aku rasa kau boleh fikir sendiri. aku tak payah elaborate byk sgt kot.
kalau pun korang berdua jauh tersesat dr jalan Dia pun, aku cuma nak ckp hidup ni tak lama, hidup ni bukan jaminan, dunia dan nafsu mmg takda penghujung utk kau kejar, sentiasa tak cukup. you will crave for more. jgn jauh sgt bro, susah jumpa jalan balik nanti :)
6. reti buat kerja rumah,
hahahaha sorry girls, gotta let they win this time. yeah boys, at least ah, cari ah yg reti buat kerja rumah. tapi takpa lah kalau kau mmg nk manja kan princess kau tu, duit kau pun berkepok-kepok boleh hire maidssss, then no problem ah. ni semua include masak segala bagai.
on behalf of girls, bg ah chance sikit dkt ktorg weh hahaha tak semua girls reti segala kerja rumah. bg time sikit. slow2. real women know their duties. apakata kau turun padang sekali? jd sumber inspirasi. drpd kau duk membahan kan.
tp kalau dia jenis yg langsung tknk buat kerja rumah, hmmmmm no comment bro hahaha. boleh kahwin dua kot? hahahahahahahaha dem girls. marriage is about what you can give to your partner weh. kalau saling memberi, akan saling merasa. adil kan? :)
Aku rasa ini 6 benda yg paling on top of the list yg kau kena perhati kalau nak cari wife. Benda2 lain tu terpulang dkt kau nak tambah sendiri, future wife kau pun, bukan future wife org lain. Not all things work because of fate, there is a thing we called choice. Allah gives us choice and chance. So pick out the best that help you to be a better person.
approach her, checked.
check whether she got the wife material or not, checked.
next,
4. OK BINGO! SHE GOT THE TRAITS! NEXT, TALK TO YOUR MOM ABOUT HER.
Why? Sbb seorang ibu tahu yg terbaik utk anak dia. Mak kau je paling tahu perangai serabai kau tu mcm mana, so aku yakin dia tahu org mcm mana yg sesuai utk si serabai mcm kau ni hahaha. Boys, always utamakan mak kau okay? Tapi jgn abaikan wife kau. Kau nak kahwin ni pun kena utamakan mak kau dulu. Sbb tu aku suruh kau pegi bercakap berborak berinteraksi dgn mak kau. God demmit, please have some balls, boys -_-
Spend a day with your mom. Ckp lah kau ada berkenan dkt this girl. Kau cerita lah her traits (perangai, personaliti), family background, org mana etc. Kau bgthu mak kau perasaan kau, you love her but she doesnt know, you think she's the one and you need your mom's advise. Bro, aku yakin mak kau akan rasa mcm dia diutamakan, yes, a mother is a priority. Tanya lah mak kau, should you proceed or let her go or wait a lil longer. Take her advise.
Kalau bukan mak, someone closest to you, yang besarkan kau.
Step ni kau kena buat dgn hati yg ikhlas dan pendirian seorang lelaki yg matang. Jgn main-main. Semua benda nak main-main, aku lempang kang satu apa tak jadi.
5. NEXT, SOLAT TAUBAT and ISTIKHARAH.
okay ni kalau mak kau approve. buat solat taubat sebab dosa kita byk sgt sampai hati jadi kotor dan kita akan selalu salah buat pertimbangan/decision dlm hidup. solat taubat boleh bg hati kau tenang, jiwa kau lapang. paling ideal utk buat keputusan. tp kalau solat taubat tak boleh buat kau tenang, jiwa kau lapang, bro kau dlm bahaya. check balik. solat istikharah pulak kau kena mintak petunjuk dari Allah. bagitahu Allah every little detail walaupun Allah Maha Mengetahui. let Allah decide.
tggu hint Dia.
if negative, please walk away. kau tahu kan jodoh tu pilihan Dia?
if positive, boleh sambung next step.
6. THE CONFESSION AND RING.
Nanti akan sampai satu tahap you guys would get really comfortable with each other. Tp nk sampai tahap ni mungkin makan masa, mungkin tak. Kau kena tahu samada dia comfortable tak dgn kau. Kau tau la perempuan ni aku sendiri pun tk fhm, complicated. Senang kan nak tau org tu comfortable tak dgn kita. Tgk cara dia borak, apa yg dia borak dgn kita, how silly she can be when she's with you etc bagai ah.
This step is actually crucial too.
Pick a day utk kau cakap dkt dia elok-elok about what you feel, how you view the future and how you think your future would be better with her. Tolong serious dgn apa yg kau nak bagitahu dia. Tunjuk yang kau serious. Lagi pun kau akan jadi idola dia dgn your children. Isnt that awesome enough? Aku repeat. TOLONG. SERIOUS. Dah sampai masa kau stop main-main, try semua perempuan dkt luar sana, flirt dgn semua bagai. Tolong fuxking serious.
Tell her that, with respect, you wouldnt want to delay anymore, you would want her to be your wife because you respect and love her (or whatever the reason is).
Bagitahu dia dgn sempoi dan tenang. Terpulang nk buat ayat cemana. Jarak masa cakap tu maintain bro, tak yah nak melutut bg cincin. Tenang kan diri and cakap je dkt dia...
"i malas ckp byk, straight je lah. so, will you be my wife? like, for real. bukan gurau punya. if you agree, settle beb, i ckp dkt my parents, we get married, settle down, get to know each other more. the rest we can plan together"
The word "together" might win her heart though hahaha some girls like doing stuffs together. Terpulang kau nk buat ayat mcm mana. Sbb tu aku pesan, kenal pasti dia org mcm mana.
Lepas kau confess dan nyatakan hasrat, if dia reject, just smile bro and diam. Diam sbb kau ada hak nak diam. Sakit la siak kena reject. Aku faham perasaan tu. Diam, biar dia tahu kau terluka sikit. Diam, biar dia ada rasa bersalah sikit. Tapi dalam diam, maafkan dia. Dalam diam, wish her the best in life. Dalam diam, tell yourself that it's time to walk away.
Jadi lelaki kena ada prinsip kan. Kalau dah jodoh, she will be yous.
Ergh shit sakit. Hahahaha.
Tapi kalau dia terima, aku ucapkan tahniah. Tolong jd serious bro. Especially bila kau rasa kau orang paling bertuah sbb dapat dia. Tolong serious dgn komitmen yg kau bakal carry. Tolong jgn lupa sentiasa refer dkt mak kau, jgn biar dia rasa left behind. Mentang2 dream girl said yes. Kau dah boleh gi ckp dkt mak kau dah she said yes and boleh proceed next step.
Merisik.
Maybe tunang.
Or nikah terus.
Lantak kau la, kau discuss dgn dia.
(aku sampai skrg tak reti beza merisik dgn meminang -_-")
HABIS.
Okay dah boleh merungut dah post ni pnjg nak mampos. Aku tahu korang suka merungut kalau post aku pnjg hahaha aku tak update pun merungut. Rasa nak tampor je. Dah boleh leave sbb bawah ni cuma tambahan je. Tak penting dah. Benda kau boleh fikir sendiri, tu pun kalau kau pakai akal la berfikir hahahaha.
Good luck finding that girl, boys. That girl who will be with you through thicks and thins, who will wake up and remind you that your day is gonna be great, who will always try her best to make good foods for the family, who will sacrifice her body and get pregnant for 9 months get stretchmarks get fat and all for you, who will solat behind you and be the reason you become somebody humble and kind-hearted, who will be a mother to your children, who will accept the fact that you're her fav scumbag hahahaha.
All the tips hanya guideline, terpulang nak improvise mcm mana.
I made this post for my guy friends who always come to me and tell me stories abt girl they adore.
I hope those girls know how lucky they are.
Lelaki mmg bangang sbb semua benda kena bgthu detail dan perempuan mmg sakai sbb complicated, but we were made for each other ok dear scumbags sekalian? hahaha.
Next, tips cari laki. tahun depan kot aku post. yg ni pun berhari aku nak kasi settle.
tahniah sbb kau baca sampai sini, Allah bless you.
Terima kasih!

Comments