Oktober : Kena Gigit Charlie.

بسم الله الرحمن الرحيم 
Some images you're about to view are disturbing. 
View under your own risk.

All these happened 2 days after my last posts, dinner IBUC 2015.

Guys, ini adalah Charlie. or nama lain dia Paederus Dermatitis / Rove Beetle Dermatitis 


Oct 24, 2015, Sabtu.
I woke up at 3am++, terrible feeling on my face, intense irritation around my right cheek. I took a nap and lepas bangun, mata kiri aku bengkak mcm kena ketumbit tu. Pipi, hidung bawah mulut and leher mula nampak redness. Aduh aku kata, apesal pulak muka aku ni. Lepas asar aku jalan kaki pegi Klinik 1Malaysia dkt UTC, jumpa MA (Medical Assistant). He said aku ada allergy daging. Syabas Nisa. Selama ni tgk org lain, skrg turn kau merasa.
Pedih, gatal. I was terribly in pain.

Oct 25, 2015. Ahad.
I woke up in the morning and perasan ada kuning stuffs dkt hidung belah kanan. Oh man, is that nanah? There were lotssss of them. Aku ingat residue krim semalam. I was wrong. The pain gets more intense. Allah je tahu. Menangis randomly tu benda biasa hahaha sebab pedih sangat, aku tak boleh. Bengkak mata got worst, almost blocking my view. I might be allergic to belacan and cili also sebab Jumaat malam (23/10), I ate nasi goreng daging. Ah, another life's great treasure scrapped off the list. By this time, aku nak makan pun susah, gelak pun rasa pedih. Any motion melibatkan area mulut mmg pedih teramat. Dilarang buat lawak depan aku masa ni -___-"

Oct 26, 2015. Isnin.
Aku pergi UK (Unit Kesihatan ye haha) UiTM. Jumpa MA again. Terkejut MA dgn nurse dekat situ tengok muka aku. It was at the peak of horror hahaha. Nanah was all over hidung belah kanan and some started to block my nostril. Yeaa, I know, gross. MA tu kata thats nanah and it got infected. They gave me Piriton injection, krim and ubat telan yg mengantuk. Fuh lama beb tak kena inject. Dapat MC. Fuhh, I just need to sleep. This pain is really intense. I applied the cream, rehat dan membuta.

UK UiTM. Muka bengkak, was getting ready nak kena Piriton injection
KAHKAHKAH jerebu dah hilang tapi aku masih ber-mask ke kelas

Oct 27, 2015. Selasa.
Bengkak mata makin surut and muka aku mmg nampak macam baru lepas gaduh. All the redness yang pedih tu mula mengering. Nanah stopped to develop gradually. Alhamdulillah MashaAllah. Rasa pedih masih ada lagi. Aku masih ke kelas dengan mask. 


Oct 28, 2015. Rabu.
Aku bgn terus tgk cermin (rutin dah beb time tu haha), everything is getting better. Kulit mula menggelupas. Tangan aku pun mula la seronok peel the dead skin, kena marah dgn Mak. Ouch. Haha. I hope the scars will not be too obvious. Kang kesian takda orang nak dekat aku. Kita semua kan pandang rupa. Heh.

Oct 29, 2015. Khamis.
My skin is starting to be normal again, masih ada yg menggelupas.

Oct 30, 2015. Jumaat.
Aku Google pasal charlie, sejenis insects yg akan keluarkan toxin, dan kesan gigitan. I looked through the pictures, read others experiences and bammmmm! I concluded that I have been bitten by charlie -____-"" It hurts so bad guys, emotionally and physically. Satu, sebab dkt muka. Sah la ada parut kan? Dua sebab gatal gila luka ni mashaAllahhhhhhhh. 

Here are the chronology in pictures.
1. sabtu 24/10
2. ahad 25/10
3. isnin 26/10
4. selasa 27/10
5. rabu 28/10
6. jumaat 30/10 finally boleh senyum sikit hahahaha


I didnt consult doctor specifically sbb gigitan ni (sbb the first MA told me I had allergy -_-) but! cream yg UiTM bagi helped to heal the wounds and nanah. But they didnt tell me or assure me what the heck is really happeneing to my face. I discovered it myself. I read blogs such as this one (click that). Now, Im about to try Mederma, a cream to reduce scars. For now, aku keluar pakai mask je all the time. Hehe. I do get weird stares from people especially bila makan luar. Thanks Ika and Daus sebab tabah teman aku makan hahaha!


 I have been on a vegan diet since this happened to me. No meat, chicken, fish, nothing. All sayur, tempe, tauhu and repeat. I've been controlling what I eat since early this month and tambah pulak kena gigitan ni, I have to be vegan. I thought I was having allergy though. But it was nice being a vegan though temptation was pffffftttttt... everywhere. Cakes make wounds feel itchy though. So far, controlling what i eat and being vegan made me lost 3kgs in a month. Let see how much can I lose after this hmmmm.


daily menu after this hehe

Lapar daging woiiii! Edora said I cant eat kicap and telur for now. Sedih gila wehhh. Fine, I'll stay being vegan. Tapi aku yakin aku tak mampu vegan ni lama-lama beb. Cuti midsem is approaching, melantak time lah maknanya. Hehe.

Anyway, there's always something good in something bad and sakit sentiasa ada hikmahnya. I have so much more to say about this unhealthy phase of 2015, but I think I'll keep them all to myself. Guys, pray for my speedy recovery okay!! It hurts so bad, seriously. Nak gelak also kenot. Nak makan very slow only can. Kenot open mulut besar, very painful. 

My advice :
- kalau rumah ada charlie, berhati-hati lah especially time awak tidur ye. aku kena time tidur.
- kalau bgn tidur muka rasa terbakar, maybe kau kena gigitan charlie, consult DOCTOR ONLY.

Thank you for the daily support, dear little angels. Thank you for staying. Thank you for loving me despite these scars on my face. Allah bless each of you. 

oh Allah Yang Maha Penyayang, forgive my sins. Aaaminn.

"takpa la nisa, people yg ikhlas will still love you and stay despite these scars on your face"
"Kteorg mne de menilai kwn dr luaran. Dlmn tu pnting. Cntek tp pangai cm bangang buat ape. Inner beauty penting. So jgn bimbang ye icha."
said my little angels.
----------
Thank you for reading!
Have a nice day! ♥

Comments

Unknown said…
Yes aku pernah kene kat peha belakang masa matriks and ignore the pain. Pergi kelas for 3days ignore pain sampai kaki bengkak tengah malam Roommate aku teman pegi emergency. Hahaha. Sampai sekarang aku boleh bayang sakit tu cemana
Nesayang said…
Hahaha peha okay lagi beb, tak sensitive mcm muka. imagine la aku kena byk gila dkt muka and leher. fuhhh nangisss

Popular posts from this blog

Family Trip 2011

My Previous Love Story 2.0.

Locked Away