Make Way For People.

بسم الله الرحمن الرحيم 

Lama jugak aku senyap kan? 
nah lah aku bagi satu cerita yg menyentuh hati aku sikit haha.

----------------

Awal December haritu, aku balik Shah Alam dengan Wan Nur Syahirah. Budak kelas aku yg paling brightest sekali. Comel orang nya, petite, putih, pandai. Kitaorang gerak MC (Melaka Central) dari kolej naik Cik Yam Racer (makcik ni famous dkt kolej, dia tolong hantar budak tp rate dia agak mahal sebenarnya) dgn tambang RM4 sorang. Dah lambat masa tu. Nak kejar bas pukul 12.30, pukul 12pm baru ktorg call Cik Yam sbb baru hbs kelas.

Apa lagi, jalan tak cukup tanah la pegi kaunter, kalau boleh terbang lagi bagus.

Sampai dekat kaunter Transnasional, nak beli 2 tickets balik SA...

"Sorry sayang, ticket SA tinggal 1 seat je"

"ALLAH!" kata aku dalam hati sambil tengok Syahirah dgn muka terkejut.

Either one of us kena back off and beli ticket KL kalau nak balik at that time gak. Next trip Transnasional to SA pukul 2.30pm, that's 2 hours of waiting la siaaaa hahaha. Being me, I dont enjoy waiting tanpa sebab yg substantive ni.

"camni Syahirah, awak beli ticket ni, kita beli ticket turun dekat TBS (Terminal Bersepadu Selatan aka KL)"




lepastu bermula lah sesi eh takpa ke takpa lah sure ke ni sureeee yada yadaaaa kau tahu lah perempuan kan hahahaha

But really, masa tu aku rasa its okay let her balik first lah, just give the ticket to her. mmg sebulat hati aku redha je kena travel jauh sikit kalau turun TBS. Ye lah aku kena turun TBS, amek KTM pegi KL sentral lepastu baru KTM to SA. Jauh berjalan tu, duit pun lebur. Tapi masa tu boleh pulak aku tak berkira. Pelik hahahahaha.

"bukan rezeki ah ni, sekali sekala bg laluan dkt org lain bukan rugi, aku takdak apa nak kejar kot dkt SA tu, bukan ada kekasih hati tunggu pun. hari jumaat ni ha. permudahkan urusan org nanti Allah permudahkan urusan aku. anyway boleh lepak dkt Nu Sentral jap, pegi Kinokuniya ke." 

begitulah aku kata pd diri sendiri.

Maka aku pun depart from Syahirah and naik bas SKS KL under Transnasional jugak bas ni. Lepak chill2 dlm bas yg kosong tu sambil update Twitter and reply mesej Syahirah yg keep on insist aku naik satu bas dgn dia ke SA kalau ada seat kosong. Sbb according to her dia pernah buat camtu. Pakcik tu dah kenal dia dah. hahaha. Hati aku tenang je lah masa tu takda rasa cm ala penat seh nak turun TBS ni, leceh ah, lambat ah bagai.

Aku dah redha pun.



*Wan Nur Syahirah's calling"

haaa budak ni mesti nak paksa aku naik sekali dgn dia hahahaha

"awak kat mana nisa? cepat dtg sini! ada seat kosong ni. pakcik tu kasi awak naik, kita dah tanya!"
"ya Allah degilnya kau ni hahaha taknak lahhhh"
"ala cepat lah! penat tau tak turun TBS tu. cepaaaaat. rugi duit awak je nanti. yg ni smpai SA terus"
"ala takpa, serious kita okay je turun TBS"
"nisa. cepat. bas. nak. gerak."
"T_T syahirah...."

maka aku pun berlari turun naik bas dia.
masuk dalam bas je aku tgk Syahirah dah reserve seat yg single tu, tepi tingkap :')

can you imagine?

from not getting the ticket to getting a single seat?

idk hbu but to me that's remarkable and that, I consider as rezeki from Him. mcm tetiba kena upgrade business class, begitu lah feeling nya (padahal aku tk paham pun cane org blh dpt upgrade biz class hahaha). 

Initially because I was redha to make way for my friend and let her balik SA terus. The thing that Im trying to say is, I learnt on that particular day that redha yang sebenar-benar redha pada takdir yang Allah beri pada hidup kita ni akan lead kita to somewhere yang best and syok. Bila kita berlapang dada dgn takdir dan rezeki, Allah kurnia kan rezeki lain drpd situasi, manusia, tempat atau masa yang tak kan kita sangka.

Perasaan dpt single seat tu memang sgt indah.

Persoalan nya, berapa kali dalam hidup, aku boleh redha dan berlapang dada macam masa dekat kaunter tiket tu agaknya ek? Aku admit memang rare and susah benda tu nak jadi tapi on that day, it happened w/o aku expect or plan. Didnt ask myself to be redha and lapang dada but I was, dgn sendirinya.


Aku jugak belajar yang takda benda buat aku happy sebenarnya sebab tu seeing others happy makes me happy. I hope she was happy when I made way for her. Taknak byk fikir pun masa tu. Pasal tiket je pun. Sorang mengalah, settle lah. Sampai jugak SA akhirnya. That was all in my mind, penat ah fikir byk2.

Org tak penyabar mcm aku kena byk belajar utk mengalah hahahaha. Kalau semua arguments nak menang, semua conflicts nak conquer, aku takut aku lupa diri.

Dear loyal readers, 
make way for people with rationale and Allah will be with you.

:)
-----------------
Thank you for reading!
Have a nice day! ♥

Comments

Popular posts from this blog

Family Trip 2011

My Previous Love Story 2.0.

Locked Away