365 days ago

بسم الله الرحمن الرحيم 

warning : post yg panjang. 
aku nak ckp pasal love life. 
judgemental freaks, 
post ni bukan utk minda seperti awak.


"org kata cinta tu adalah orang yg sama tapi kau fall in love byk kali dkt dia. despite years passed by, things you both went thru. tapi ingat, cinta tak semestinya memiliki. so, be redha and know when to walk away."

---------

Haritu kan Valentine's Day, juga menandakan bahawa aku dah setahun single. Aku sebenarnya tak faham kenapa nak kena tulis benda ni, tapi aku rasa ada beberapa points dia. Aku harap takda orang baca sebab bila ada orang baca, post ni boleh jadi sumber membahan aku balik dan kebiasaannya post yg panjang rare sekali orang berminat, so aku cuba panjangkan, biar penat kau baca lepastu kau giveup nak habiskan dan aku boleh teruskan merepek dgn lega. Muahahaha!


A year ago, I broke up with my last ex, J. I said to him I cant bear the commitment. Kau tau lah kan, bila ada partner ni kau kena text dia daily if not every second. Tak patut kau biar dia tertunggu-tunggu, walaupun kau busy nokharom. Lepastu seminggu sekali ke, 7 kali ke, patut pegi dating. Dinner pun jadi lah. Kalau yang jarak jauh, kena skype setiap hari kalau boleh. Ye lah, jauh di mata ni, hati pun blh jd jauh kalau tak disiram cinta tu dgn kesetiaan. Gituuu.


Tu belum lagi nak keluar rumah, pegi kelas, nak keluar makan dgn member, nak teman parents keluar, semua kena bagitahu si dia. Kalau tak si dia mengamuk pulak kau seharian mia. Ha belum masuk jugak topik yang sorang menggatal dkt media sosial lah, dgn budak kelas lah, budak gym lah, member punya member lah. Gaduh punya gaduh, berhari jugak. Balik-balik benda sama, kahwinnya lama lagi, tu pun belum tentu.


Penat beb. Penat.


Ataupun mungkin dalam diri aku takda ruang concern utk orang lain buat masa ni. Im just a self-centered piece of shit, of which I think, I should be. Sebab setelah 22 tahun aku hidup, aku belajar yang aku memang jahanam bab multitasking. Cuba try test dekat aku. Sure menceceh, barai, terabur, kelam kabut. Tapi tu lah, hidup ni kalau tak multitask, semua benda jadi lembap! 


Anyway, mcm tu lah aku ckp dkt J. Aku tak boleh komitmen bercinta ni. Aku ada benda lain nak buat, kang terabai dia, buat gaduh, aku sendiri serabut, life aku ntah ke mana, dia ntah ke mana. Jahanam. Jadi aku kata pada dia, ada bagusnya kita tamatkan semua ni. Aku perlu utamakan priorities lain. Diri sendiri, family, kawan. Aku belum reti nak prioritykan seorang lelaki. Fuh. Bertekak jugak aku dgn dia. Aku pun boleh jadi heartless bastard pulak masa tu. Aduhai. Aku harap dia tak pernah jumpa perempuan setegar aku. Hahaha!


Ketepikan the fact that aku pernah bercinta dgn 'Adam' yg tak wujud tu....
Aku pun tak tahu lah. Aku dah lupa mcm mana rasanya ada boyfriend yang tangible, literally exist dan yang sememangnya seorang lelaki. Aku lupa mcm mana we both discuss about serious stuffs and plan to do it together. Aku lupa rasa attached tu. Aku lupa mcm mana rasa makan berdua dgn dia. Aku lupa perasaan chat dkt YM every night. Aku lupa perasaan nmpk dia and rasa mcm yes that guy is mine. Aku lupa perasaan nmpk dia dr jauh and he was already smiling at me. Aku lupa rasa nak membebel dkt dia bila dia skip makan. Aku lupa perasaan kena inform each other apa tentatif harini, just in case busy sgt tak sempat message, bagitahu awal dulu. Aku lupa gila perasaan otp setiap malam. Banyak benda aku lupa dan boleh jadi semua yg aku lupa benda yg awkward kalau nak redo bila aku ada boyfriend nanti. (yay! neca still takda boyfriend!)


Ini lah tempoh paling lama yang aku hidup tanpa partner. Scandal? Crush? Peminat? Hello, awak sedang membaca post ni ke? Hahahahaha. Aku cakap ada kang, kau kata aku bajet nak mampos. Tapi logically, semua orang ada peminat dan scandal. Either kau tahu/tak tahu, admit/tak admit je. Mehh. 


Aku pun tak tahu kenapa all of the sudden aku boleh shut down that relationship or any incoming ones. Most people mungkin rasa sbb apa yang jd between Minah and aku. Not entirely wrong because from what happened, I learn to have self-respect, I put myself first before someone else, I dont cry uselessly for someone who is not yet certain to be my one and only husband. I became wiser. I loved my parents better, I treasure moments with them and my friends a lot better. I prioritize life like literally. I loved myself better. Surprisingly, I am more happy than who I was in any relationship I had before.

I read somewhere that you will learn to love yourself first before you could love someone in a way that they deserve. I dont think I have loved myself enough. I have lots to venture, criticism to accept, falls to rise up again, failures to beat and so much more. I dont wanna lose myself while loving someone at this moment and I dont want someone to suffer the immature side of me. My love doesnt deserve that. He deserves a lady who can take care of him, willing to stay loyal and help him to manage things when he is not around. Well, lots to list down here.


This one year solo journey has been an achievement for my soul who seemed to crave for less loneliness. Opkos lah aku rolled eyes je tgk orang lain ada partner. Eh seronoknya la haih. You know, having someone to confide in, someone to talk with, someone to be called 'yours'. It's a pleasant feelings but sure it comes with great patience, damn tolerance, wisdom and lotsss of love.


Throughout this one year I met lots of people who taught me better about relationship. Friends who faced heartbreak, books that wrote unimaginable love stories, all made me realize that one can never escape falling in love. Aku pun. Kau pun. Cuma kita perlu tahu bila masanya yang sesuai. Kenali diri dulu, baru kenal orang lain, baru tak jauh tersasar.


My best friends once said that they lost one good year masa sekolah dulu bcz I was sooo into my ex boyfriend. I agreed when I realized that on that particular year, I cant recall any memories with them. A year wasted I supposed, the relationship didnt last. He was charming tapi jodoh takda bro, good bye. I had bad time trying to squeeze myself between them friends and that ex boyfriend. Yes, I was one of those scumbag whose world revolves only around boyfriend. Hahahaha. Baru aku sedar takda lifenya aku ni dulu. Kesian ex boyfriend aku tu pun takda life masa tu. Skrg dia ada life dah, semua wall dia tawan. Eh. Hahaha. Aippp. Diam!






All these also made me faham kenapa Nabi syorkan kesederhanaan dalam apa yang kita buat. Too much everything is disastrous. Sayang diri berpada-pada, takut jadi selfish bangsat teruk, org pun taknak dekat. Sayang orang lain berpada-pada, takut menangis tak berlagu bila dikecewakan. Tapi keikhlasan bila sayang dekat orang tu tetap kena ada. 


This one year I've been single buat aku sedar yg ikhlas ni unik. Takda cara nak measure, takda benda boleh stop kau drpd jadi ikhlas. You do it because you really want it, you love it, you're happy with it. You feel complete dan semestinya, ikhlas yg paling superb adalah bila ikhlas tu di sambung kan kepada talian Ilahi. Mcm mak ayah kau sayang dekat kau, dorang maki kau pun sebab sayang. Kau melawan pun, dorang takdanya nak break up dgn kau hahahaha. Paling kurang pun silent treatment seminggu. Sakit beb. Tapi tu lah, dari mak bapak jugak cara paling dekat utk kita belajar cara sayang org lain. At least for me.


Aku suka dengar Mak Ayah talk about relationship and life, bukan aku amek semuanya membuta tuli, tapi aku amek dan compare, improvise and finally realize the logic. I loved them better everyday. Aku masih cari cara utk engaged dgn Mak Ayah lebih dekat. Jadi puteri tunggal yg clingy nak mampus. Hahahaha. Sebab ada satu hari tu aku terfikir what if nanti ada orang yg sudi nak jadi kan aku wife, aku rasa aku mesti nangis nak balik rumah, rindu Mak Ayah HAHAHAHA. Bodoh betul la. Mungkin masa tu aku teringat moments dgn Mak Ayah ke. Ya Allah sadis.

Mungkin jugak bila aku tengok husband aku tertidur balik kerja, aku akan teringat setiap kali aku turun tangga, tgk Ayah tertidur dgn baju kerja dia depan TV. Allah. Hahahaha. Nangis.


One year passed, mata aku terbuka utk tengok hidup dgn lebih luas. Memang sunyi takda that one special guy, tapi lebih banyak moments yang aku boleh create sekarang dgn kawan-kawan dan keluarga. Not same like if aku ada someone. Focus tu lari. Mungkin Tuhan nak bagi peluang utk aku betul-betul live the moments dan bila masanya sampai aku akan dibahagikan utk keluarga aku sendiri nanti. Semua tu akan datang kecuali kalau maut yang datang dulu.


Sunyi ni aku boleh cover lagi dgn doa utk dia. Sunyi ni aku boleh cover lagi dgn jadi nisa yang aku nak. Sunyi ni aku boleh cover lagi dgn jadi anis yang solehah (fuh berangan). Sunyi ni aku boleh cover lagi.


Aku personally byk lagi benda kena improve, religiously and worldly affairs. Aurat, ilmu, akhlak, ikhtilat (batas pergaulan), attitude, energy, perseverance, savings, adab. Aku masih bergelut dgn anger management. Aku masih bergelut dgn sarcasm yg keluar dr mulut aku ni haih. Aku masih bergelut dgn being kedekut. Aku masih bergelut dgn pemalas nak mampos nak belajar tp nak kerja gaji best. Aku masih lagi bergelut malas turun dapur. Aku masih lagi bergelut dgn saying no bravely. Aku masih lagi bergelut dgn menentukan apa priorities aku. Aku masih bergelut dgn memastikan baju kurung aku tak koyak sbb aku ganas sgt sampai jadi bahan gelak. Aku masih bergelut dgn jadi less slay-keh (selekeh).

Nampak tak betapa jauh lagi perjalanan aku nak dilamar? Hahahaha. Bagus, aku pun tak nampak masa depan tu. Tak sanggup aku tengok diri sendiri jadi suri hidup orang dgn keadaan kusut masai, berterabur, serabai mcm ni. Jgn kahwin dgn aku. Hahaha. Tapi aku rasa judging from these recent years, if you looked closely, I've made some improvements. Orang" special je boleh nampak. *blow nails*


Tuhan akan bagi bila kita semua dah bersedia. Dia akan permudahkan bila niat kita murni utk jadi yang lebih baik. Mcm aku tweet haritu, cermin diri, jauhkan diri drpd shaitonnn semua tu and improve. Aku tak kan pernah jadi yang terbaik, jadi aku tak layak utk mintak seseorang yang terbaik, cukuplah orang yang Allah redha, orang yang....ah, aku tak layak meminta. Tapi...HAHAHAHA ok diam.


Sampai satu masa nanti kita semua akan sanggup sacrifice apa yang kita ada dan siapa kita utk a halal relationship, kita akan jumpa that someone who is worth suffering for. It will all come together. Allah sorted it out for us, provided if we are focus on striving to be on His way. Aku tahu memang susah nak jadi soleh and solehah, tapi kita semua boleh cuba. Kita semua ada orang sekeliling, kita belajar dari dorang. Jadikan diri kita humble. Jgn membenci. Kita belajar jadi sabar dr mereka.

Lama-lama, kita akan berubah jadi baik. Allah tak kan pernah tinggalkan hambaNya sesat sorang". Jauhkan diri drpd shaitonnnn tu semua ye. Manusia can be shaiton in disguise too.

Slow progress is better than no progress at all. 

to all my single friends out there, 
Syabas aku ucapkan! kita berjaya membebaskan diri drpd belenggu keserabutan hidup bercinta. I want you guys to focus on yourself and people around you. Spread kindness. Find good things that you love to do and be really good at it. Train yourself to be a good young dads and moms okay geng? Jodoh menunggu di hadapan, maut jalan side by side dgn kau ni. Hahaha. Mari lah kita beringat. Sayang mak bapak, keluarga dan orang lain. Jaga akhlak. Be intellectual because the last thing your children want is a dumb parent. Hahahaha. Read more. Enjoy life. Bila jodoh datang mengetuk pintu hati, ask Allah. Allah own your heart. I read on FB, stop giving your heart to someone who is not entitled to it. It is unfair to your husband/wife to keep the remaining broken pieces. Dgr tu. Allah larang sesuatu benda tu bersebab. Moh ler kita amek the first step. Aku pun samar-samar lagi ni.

to shaitonss out there,
I cant let you people destroy me, I have to be somewhere, I have to start and stop somewhere. Good luck not seeing my face again. Stop knocking the door.


to you who read every word in this post,
terima kasih byk". sayang ciked. muah! xoxo.

to my man whose name is yet His secret,
stay a secret, because I have better things to do now. for us.

to myself,
kau merepek apa lagi. dah la tu.


-____-"


bye! i have an actual life to live. you should too! :)
---------------
Thank you for reading!
Have a nice day! ♥

Comments

Popular posts from this blog

Family Trip 2011

My Previous Love Story 2.0.

Locked Away