Work, a form of escapism.


This year I had to live by this quote.


Haritu member aku kata camni dkt aku,

"kau ni bukan boleh percaya, ada masalah duk diam je simpan sorang"

statement dia buat aku fikir...

"aku ada masalah ke?"

hahahahaha jadi bongok tiba-tiba.


Ada. Aku manusia biasa. Aku ada masalah dlm hidup, tapi kebanyakan nya benda aku tak boleh solve dah. Benda yang sampai satu tahap aku terpaksa be like pegi mampos apa nak jadi, pegi mampos. Byk benda-benda yang buat aku sedih, some of them benda yg sama since years ago, maybe months ago. Benda yg diluar kawalan aku.


Ubat yg aku ada cuma nangis dan doa. 


Ada masa yg aku rasa tak adil semua tu jadi dkt aku, aku tk peduli Tuhan tu dengar ke tidak, aku nak nangis sampai penat tertidur dan bangun esok lupa asbab aku menangis malam tersebut. Semua sebab sebuah harapan tu penat. Husnuzon tu penat. Positive tu penat.


Memang ada masa aku rasa semua yg baik tu penat, aku rasa nak men-syaiton sekejap. Hahahaha. Tapi persoalannya, sampai bila?


Jadi aku beralih arah ke benda lain utk aku rasa kurang penat dan sedih, which somehow explains why I hardly come back home this semester.


Im a strong believer that sadness can be distracted only if we work towards it and sadness is a like a void, an empty time not filled with anything and it eats us slowly. That's why feeling sad hurts so bad, that's why break up hurts, that's why the death of our loved ones hurt so bad, because there's too much empty spaces and time not filled with what it used to be, or what it should be.


and works, my friend, somehow works filled my empty spaces and time. If it isnt filled, I'll always go back to the sadness. Works help to forget the pain because I filled my time, the empty space in my brain with something else which I (firstly) force myself to do. You know, school assignments.


Idk how about you guys, how you guys distract yourself from feeling sad or being in such grief after a lost or else. Some of us prefer to spend time with others (in a healthy way) to distract their minds. 


Aku harap korang semua kuat dan tabah menjalani hidup buat masa ni. Yg jauh dr family, yg kesempitan jiwa dan masa, yg homesick, yg proposal asyik kena reject, yg asyik kena friendzone, yg broken family, yg kekasih hati dah mula tawar hati, yg mcm-mcm lagi....



Nangis lah semahunya sbb aku tahu beban tu kau tak boleh simpan je dalam hati. Nangis dulu baru bawak bincang. Kasi lepas dulu rasa sesak tu sikit, baru otak boleh berfikir dgn tenang. 


It's hard to understand when all you see is your problems and pain, but remember God is bigger than any of your problem and we have nothing to hold to except God. 


Give it a try, fella. and fill up those empty spaces with works.
---------------------------------
Thank you for reading!
Have a nice day! ♥

Comments

Popular posts from this blog

Family Trip 2011

My Previous Love Story 2.0.

Locked Away