what blogging means to me?
POST YANG PANJANG.
it means a lot. like a lot. a lot.
aku membesar dgn blogging ni. daripada aku remaja 14 tahun sampai lah aku umur 25 tahun ni. ini bukan blog pertama aku. aku ada byk blog (yg aku dh lupa/delete/private kan). dalam blog ni la aku cerita apa aku rasa. ada tahun yg audience ramai, sekarang mcm dah sunyi sebab socmed lain lg power dan aku pernah senyap sekejap dan people probably forgot about this blog.
tapi kt blog ni lah aku pernah tulis apa aku nak dan bila aku tgk balik, aku rasa bersyukur some of it Allah makbul kan.
contohnya bucket list ni kt bawah ni. aku tak ingat pun aku ada bucket list ni hahaha!! tapi harini aku tgk balik and realized that some of them Allah makbul kan dah. mashAllah.
dan harini aku decide utk update bucket list ni sbb a few days ago sebelum tidur aku list kan segala harta duniawi yg aku nak wakakaka :D astaghfirullah, teruk betul! mcm lah maut tu makin jauh -_-" tapi tu lah, orang kata you only live once kan.
Tapi tu lah, caturan Allah ni Maha Adil dan Allah lebih tahu.
contohnya, masa aku balik dari Turki tahun 2017, aku rasa sedih sbb tak tahu lah entah bila akan dapat pergi Turki lagi, masuk Hagia Sophia yg cantik tu and all. Tapi Allahuakbar, tahun 2019, rezeki Allah bg utk family aku pergi Turki lagi alhamdulillah.
aku suka tulis ni semua dalam blog supaya one day aku boleh bukak balik, baca dan bersyukur dengan apa yg Allah aturkan utk aku.
some things are hard to accept in the beginning, tapi tawakal mmg main peranan sangat. kita tak boleh nak control rezeki kita sbb Allah dah tulis mcm tu, so kita tawakal and just live our life. bukan duit persoalan nya. kadang duit ada, tp life terlalu busy, atau kesihatan tak mengizinkan, so tk dapat nak travel.
sama jugak mcm benda lain. susah utk kita suka apa yg Allah takdir kan bila benda tu kita tak suka. bila Allah tk bagi apa yg kita nak, kita rasa sedih. aku rasa ni ujian utk kita buat selama nya, supaya kita sentiasa ingat, kalau kita rigid sgt dgn impian kita tanpa meletakkan tawakal, kita akan jd lupa daratan, tak boleh nk bersyukur dan nampak hikmah disebalik takdir tu.
life mungkin tak kan sama 3 tahun lagi atau pun tahun depan dan bila bila lah, tapi semoga hati aku tabah utk menerima semua takdir yg dah tertulis dan aku harap aku cukup bijak utk nampak hikmahnya.
semoga hati kita akan mampu berlapang dada dgn takdir Allah. aamiinnn.
it means a lot. like a lot. a lot.
aku membesar dgn blogging ni. daripada aku remaja 14 tahun sampai lah aku umur 25 tahun ni. ini bukan blog pertama aku. aku ada byk blog (yg aku dh lupa/delete/private kan). dalam blog ni la aku cerita apa aku rasa. ada tahun yg audience ramai, sekarang mcm dah sunyi sebab socmed lain lg power dan aku pernah senyap sekejap dan people probably forgot about this blog.
tapi kt blog ni lah aku pernah tulis apa aku nak dan bila aku tgk balik, aku rasa bersyukur some of it Allah makbul kan.
contohnya bucket list ni kt bawah ni. aku tak ingat pun aku ada bucket list ni hahaha!! tapi harini aku tgk balik and realized that some of them Allah makbul kan dah. mashAllah.
![]() |
| last aku update list ni 5 august, 2016 beb. dah 3 tahun. |
dan harini aku decide utk update bucket list ni sbb a few days ago sebelum tidur aku list kan segala harta duniawi yg aku nak wakakaka :D astaghfirullah, teruk betul! mcm lah maut tu makin jauh -_-" tapi tu lah, orang kata you only live once kan.
Tapi tu lah, caturan Allah ni Maha Adil dan Allah lebih tahu.
contohnya, masa aku balik dari Turki tahun 2017, aku rasa sedih sbb tak tahu lah entah bila akan dapat pergi Turki lagi, masuk Hagia Sophia yg cantik tu and all. Tapi Allahuakbar, tahun 2019, rezeki Allah bg utk family aku pergi Turki lagi alhamdulillah.
aku suka tulis ni semua dalam blog supaya one day aku boleh bukak balik, baca dan bersyukur dengan apa yg Allah aturkan utk aku.
some things are hard to accept in the beginning, tapi tawakal mmg main peranan sangat. kita tak boleh nak control rezeki kita sbb Allah dah tulis mcm tu, so kita tawakal and just live our life. bukan duit persoalan nya. kadang duit ada, tp life terlalu busy, atau kesihatan tak mengizinkan, so tk dapat nak travel.
sama jugak mcm benda lain. susah utk kita suka apa yg Allah takdir kan bila benda tu kita tak suka. bila Allah tk bagi apa yg kita nak, kita rasa sedih. aku rasa ni ujian utk kita buat selama nya, supaya kita sentiasa ingat, kalau kita rigid sgt dgn impian kita tanpa meletakkan tawakal, kita akan jd lupa daratan, tak boleh nk bersyukur dan nampak hikmah disebalik takdir tu.
life mungkin tak kan sama 3 tahun lagi atau pun tahun depan dan bila bila lah, tapi semoga hati aku tabah utk menerima semua takdir yg dah tertulis dan aku harap aku cukup bijak utk nampak hikmahnya.
semoga hati kita akan mampu berlapang dada dgn takdir Allah. aamiinnn.

Comments